Inovační aktivity, pokud jsou úspěšně realizovány, slibují zajištění konkurenceschopnosti v globální světové ekonomice.

Avšak nic není více spojeno s mylnými představami a vírou v některé je doprovázející mýty, než právě oblast inovací a inovačního podnikání. Pro překonání těchto obecně rozšířených a přitom nesprávných či neúplných a zavádějících názorů je nutno, aby se vedoucí představitelé českých organizací a institucí podrobněji seznámili s moderními teoriemi inovačních řešení.

Manažeři a podnikatelé však stále ještě pokládají teorii za akademickou záležitost a o dosažení rychlé realizace slibného podnikatelského (inovačního) nápadu usilují zcela pragmaticky.

Je sice jednoduché označit známý Kantův výrok: "Neznám nic tak praktického jako je dobrá teorie!", za více než dvě století starý "filozofický blábol". Bohorovný úsměv by však již neměla vyvolávat skutečnost, že díky takovýmto postojům mnoha manažerů vůči teoretickým konceptům rozvoje podnikání zaostává úroveň konkurenceschopnosti ČR za zeměmi, které mají v podstatě shodné podmínky (Finsko, Irsko).

Manažeři nemusí teoriím inovačních řešení v plném rozsahu věřit, mohou být skeptičtí k jejich využitelnosti, ani se jimi nemusí striktně řídit či rutinně je aplikovat, ale musí tyto teorie bezpodmínečně znát - jako myšlenková východiska pro hledání originálních cest každé organizace k úspěšné realizaci jejich inovačních záměrů.

Text nové obsáhlé publikace prof. Ing. Zbyňka Pitry, DrSc., "Management inovačních aktivit" (Professional Publishing, Praha 2006, 1. vyd., 438 str.) byl vytvořen na podporu stejnojmenného programu, jehož koncepce směřuje k eliminaci nedostatků v odborných způsobilostech manažerů, na jejichž bedrech leží tíže úkolu vytvořit podmínky pro úspěšný rozvoj inovačního podnikání v ČR. Obsah je rozčleněn do šesti základních logicky autonomních tematických okruhů představujících základní zásady teorie inovačních řešení a metody, jak tyto principy efektivně využít v podnikatelské praxi.

Po vymezení základních pojmů a specifikaci charakteristických rysů inovací a inovačního podnikání jsou vysvětleny podmínky, za kterých je možné inovační záměr úspěšně podnikatelsky zhodnotit. Dále jsou představeny postupy, které zabezpečí optimalizaci rozsahu inovačního podnikání tak, aby organizace neztratila kvůli startu inovačního podnikání svou stávající podnikatelskou výkonnost.

Jádrem výkladu o managementu inovačních aktivit je vymezení charakteristik manažerských procesů, kterými může management organizace zajistit další rozvoj jejího podnikání využitím úspěšných inovací při současném zajištění nezbytné úrovně rentability investic vložených do realizace inovačních záměrů organizace. Závěrečné téma je věnováno podrobnému rozboru úlohy manažerů organizace při implementaci podnikatelské strategie opírající se o využívání inovací, ke zvyšování podnikatelské výkonnosti subjektu.

- tes -

Související