Čeští podnikatelé si již na využívání informací z úředních webů zvykli a řadí se tak v četnosti jejich hledání mezi první desítku evropských zemí. Je to dáno tím, že nabídka úředních informací na internetu pro firemní sféru je tak skvělá, anebo že skvělí jsou podnikatelé, kteří prostě dokážou maximálně využít to, co je k dispozici?

Pravda bude někde uprostřed. Úřady sice stále ještě vyžadují po firmách příliš mnoho úkonů, které by mohly vyřídit prostřednictvím internetu navzájem mezi sebou, nicméně postupně stále přibývá informací a služeb na internetových stránkách veřejné správy, které jsou pro podniky nepochybně užitečné. A na druhou stranu firemní sféra je sice docela čilá ve využívání, ale nevyužívá zdaleka všech informací a služeb dostatečně.

Z toho vycházeli i organizátoři projektu Březen - měsíc internetu, když jako zvýrazněné téma letošního 9. ročníku zvolili e-government a motto Na úřad přes internet. Nabídli přitom aktuální informace o některých internetových zdrojích, které by podnikatelská sféra neměla opomíjet. Neuškodí si některé z nich připomenout.

Uživatelé internetu v ČR r. 2005 



PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY

"Na úřad přes internet" je i mottem Portálu veřejné správy, projektu, jehož obdobu najdeme ve všech členských státech Evropské unie a který je součástí budování e-governmentu, elektronické veřejné správy.

Pokud stát převádí na elektronickou podobu čím dál více informací, ale i úředních úkonů, musí na internetu existovat jedno místo, kde občan všechny státem garantované informace a elektronické úřední agendy najde. A takovým místem má být Portál veřejné správy. Jeho provoz garantuje Ministerstvo informatiky, za věcnou správnost jednotlivých rubrik zodpovídají příslušná ministerstva nebo úřady. Portál veřejné správy dnes tvoří čtyři propojené databáze: adresář, životní situace, zákony a elektronická podání:

Úplný adresář úřadů obsahuje úplný seznam obcí a úřadů. Vedle kontaktů, úředních hodin, telefonního spojení a statistických údajů Českého statistického úřadu jsou v adresáři uvedeny části obce, správní obvody obce a správní úřady s působností pro daný region.

Návody k řešení konkrétních životních situací - tato část obsahuje podrobné návody k řešení množství úředních agend. Uživatel Portálu - ať už občan, podnikatel nebo cizinec - se dozví, které doklady potřebuje k vyřízení té které agendy, kde, s kým, kdy a co může řešit a podle kterých právních předpisů a formulářů má postupovat.

Aktuální znění zákonů poskytuje bezplatně úplné, platné a aktuální znění zákonů České republiky. Vyhledávat lze podle názvu zákona, čísla zákona nebo fulltextově. Součástí oddílu zákony jsou rovněž směrnice, předpisy i úřední věstník Evropské unie.

E-podání představuje část, která Portál nejvíce odlišuje od ostatních informačních nebo komerčních portálů. Prostřednictvím této aplikace je možné konkrétní agendu přímo vyřídit. Už 39 000 zaměstnavatelů zasílá elektronicky přes Portál důchodové listy zaměstnanců a přihlášky k nemocenskému pojištění České správě sociálního zabezpečení. Letos se transakční část Portálu rozroste o elektronická daňová přiznání, statistiku Intrastat a elektronické výkazy Českému statistickému úřadu.

Portál nelze budovat jinak než postupně spolu s tím, jak se elektronická komunikace rozvíjí a jak vznikají nové elektronické agendy. Poslední novinkou jsou mapové služby, dopravní zpravodajství a bezplatné kurzy práce s počítačem a internetem.

Adresa www.portal.gov.cz je společným projektem celé veřejné správy a má být tím centrálním zdrojem státem garantovaných informací na internetu. Vedle Portálu však existuje i řada dalších informačních zdrojů.

MR0306s54a ()


CENTRÁLNÍ ADRESA

U nezasvěceného může název serveru Centrální adresa.cz vyvolat mylný dojem, že při hledání jakýchkoli informací by měl začít právě zde, neboť tu najde vše, co potřebuje. Tak to samozřejmě není - až na jednu výjimku. Týká se výběrových řízení. Kdo hledá nové podnikatelské příležitosti, měl by rozhodně sledovat Centrální adresu (www.centralniadresa.cz) pravidelně, protože na ní jsou zveřejňována všechna výběrová řízení, jejichž zveřejnění je povinné ze zákona.

"Za loňský rok jsme zaznamenali denní průměr 3645 přístupů, kdy si uživatelé stáhli ze stránky nějakou informaci," říká Ing. Antonín Ambrož, vedoucí odboru koncepcí elektronických služeb České pošty, která Centrální adresu.cz provozuje, a dodává: "Od 1. května 2006 by měl vstoupit v platnost nový zákon o veřejných zakázkách, který respektuje požadavky Evropské unie na jednotné formuláře. Již nyní se připravujeme, abychom mu vyhověli."

Vyplněný formulář veřejné zakázky lze zadat ke zveřejnění správci Centrální adresy elektronickou cestou nebo v listinné podobě prostřednictvím klasické pošty.

Elektronické podání zakázky je možno provést dvěma způsoby - přímým zadáním prostřednictvím online formuláře na webových stránkách Centrální adresy nebo s využitím programu SW602XMLFiller a odesláním dat na server Centrální adresy (kvůli požadavku na zabezpečenou komunikaci se nepoužívá elektronická pošta). V obou případech je nutné kromě internetového připojení vlastnit také kvalifikovaný certifikát podle zákona o elektronickém podpisu. Ten u nás vydávají tři certifikační autority, z nichž jedna je PostSignum QCA - Kvalifikovaná certifikační autorita České pošty.

MR0306s54b ()


Program SW602XMLFiller a příslušné formuláře lze použít i při zadání zakázky v listinné podobě, a to tak, že se po vyplnění formuláře vytisknou a odešlou správci Centrální adresy poštou. Oproti vyplnění předtištěného formuláře psacím strojem použití elektronických formulářů má mj. tu výhodu, že je u nich zabudována vnitřní kontrola jednotlivých položek a tím je zajištěno dodržení povinných konvencí.

Stále přibývá počet zadavatelů veřejných zakázek, kteří používají místo papírových formulářů elektronické, čímž výrazně ušetří práci sobě i provozovateli Centrální adresy.cz. Jejich podíl již dosáhl 13 procent a tím se Česká republika zařadila v Evropské unii mezi čtyři nejpokročilejší země. Česká pošta motivuje zákazníky k používání elektronických formulářů i tím, že cena za zveřejnění takto podané veřejné zakázky je výrazně nižší. Vzhledem k tomu, že pořízení kvalifikovaného certifikátu přijde u certifikační autority PostSignumQA na pouhých 190 korun, elektronická forma zadání se vyplatí již při jedné veřejné zakázce.

PORTÁL BUSINESSINFO.CZ

Dá-li se některý server označit za centrální adresu pro podnikatele, pak rozhodně nejblíže k tomu má portál BusinessInfo.cz, který provozuje vládní agentura Czech Trade. Před jeho vznikem v roce 2002 musel podnikatel projít až několik desítek webových stránek, aby našel odpověď na své otázky týkající se zdánlivě uzavřeného tématu, jakým je postup při založení podniku či exportu zboží. Chyběl zde ucelený systém a propracovaný způsob prezentace informací a služeb, který by byl pro podnikatele a exportéry jednoduchým a rychlým způsobem dosažitelný.

Pro začínající podnikatele je na www.businessinfo.cz připravena sada informací a znalostí ve formě průvodců a návodů pro řešení běžných "životních situací" podnikatele. Tato databáze obsahuje několik desítek návodů pro jednotlivé procesy životního cyklu podnikání, které jsou verifikovány a průběžně autorizovány příslušnými autoritami. Návody jdou často napříč běžnými agendami úřadů a institucí. Najdete zde například průvodce založením různých forem živnosti, založením společnosti, zřízením ochranné známky či exportním pojištěním.

Pro exportéry a podniky s exportním potenciálem jsou určeny zastřešující informace o možnostech, novinkách, akcích a konkrétních obchodních příležitostech ze zahraničních trhů soustředěné z mnoha zdrojů státní i soukromé sféry. Portál integruje a zprostředkovává společnou nabídku služeb státu v zahraničí, tedy servis firmám od všech zástupců státu v oblasti exportu a investic.

Pro informačně pokročilé podnikatele jsou vytvářeny kanály pro elektronickou výměnu dokumentů ve vztahu stát - podnikatel. Aplikace Interaktivní formuláře umožňuje podnikatelům práci s garantovanými formuláři a žádostmi úřadů a institucí. Formuláře lze online vyplnit, vytisknout, uložit v elektronické podobě přímo v aplikaci či v počítači. Aplikace využívá registrační údaje uživatele, které automaticky vkládá do formulářů. Připravuje se také řešení, pomocí kterého by měl mít podnikatel možnost data z formuláře online odeslat na příslušný úřad. Aplikace je dostupná na adrese: http://formulare.businessinfo.cz.

Pro zkušené exportéry a podniky s exportním potenciálem jsou určeny zastřešující informace o možnostech, novinkách, akcích a konkrétních obchodních příležitostech ze zahraničních trhů soustředěné z mnoha zdrojů státní i soukromé sféry. Portál integruje a zprostředkovává společnou nabídku služeb státu v zahraničí, tedy servis firmám od všech zástupců státu v oblasti exportu a investic. Rovněž přináší informace o jednotlivých zemích zpracovávané a aktualizované teritoriálními manažery. Vyhledávání v databázi zahraničních poptávek je možné podle třídy celního sazebníku, podle jednotlivých oblastí, časového rozmezí a nechybí ani možnost vyhledávání podle klíčového slova. Každý týden se v databázi objeví několik desítek nových poptávek. Portál pamatuje i na zahraniční podnikatele, kterým poskytuje cizojazyčné informace o podmínkách podnikání, investic a příležitostech obchodu s českými podniky.

V databázi podpor a dotací naleznou uživatelé portálu aktuální dotace z evropských fondů, ze státního rozpočtu ČR či podpory poskytované kraji a dalšími subjekty. Databáze je průběžně aktualizována a umožňuje pohodlné vyhledávání. Uživatel může vyhledávat podle klíčových slov, termínů uzávěrky či podle tematických oblastí. Databáze Veřejné zakázky shromažďuje na jednom místě výzvy z různých elektronických tržišť v České republice. Přehledná tabulka umožňuje rychlou orientaci díky možnosti třídění zakázek podle čísla zakázky, jména odběratele, data vytvoření zakázky, orientační ceny a termínu odevzdání nabídek. Za platné a správné informace odpovídají příslušné instituce a elektronická tržiště.

CELNÍ A DAŇOVÝ PORTÁL

Koncem listopadu minulého roku zahájil provoz rozsáhlý portál Celní správy (www.cs.mfcr.cz). Jeho cílem bylo převést existující webová řešení na moderní platformu, vytvořit jednotnou bránu pro přístup k datům v rámci celé Celní správy a zefektivnit a usnadnit práci s informacemi. Portál slouží nejen široké veřejnosti, ale v interní části zároveň i jako centrální zdroj informací pro více než sedm tisíc vlastních zaměstnanců.

Placení daní si lze rovněž usnadnit, a to prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro daňovou správu. Statistika na daňovém portálu (http://cds.mfcr.cz/EPO/EPO_ podani.html) uvádí, že z osmi různých elektronických podání byl největší zájem o platbu DPH. Za loňský rok došlo 26 965 elektronických podání se zaručeným elektronickým podpisem. Následovalo 6385 obecných podání a 2185 přiznání silniční daně se zaručeným elektronickým podpisem a 1077 podání bez něj.

Z řady dalších služeb, které web České daňové správy nabízí, stojí za upozornění například návod, jak si čeští plátci DPH mohou ověřit, zda je určité DIČ registrováno v daném členském státě EU.

PORTÁL MPSV

Zejména na problematiku zaměstnanosti je zaměřen portál Ministerstva práce a sociálních věcí, který zájemci najdou na adrese http://portal.mpsv.cz . Bezkonkurenčně nejnavštěvovanější z celého portálu jsou stránky v rubrice Volná místa. Zájemce si na nich může najít informace o jakémkoli volném místě, které v daný okamžik nabízejí úřady práce v České republice.

Zatímco dříve museli zaměstnavatelé osobně hlásit volná místa úřadu práce, nyní se kromě zavedeného telefonického kontaktu nabízí zaměstnavatelům také možnost zadávat, upravovat a rušit volná místa v libovolnou denní i noční dobu prostřednictvím internetu. Zaměstnavatelé tak získávají zároveň plnou kontrolu nad tím, jaká volná místa a s jakou specifikací jsou prostřednictvím úřadů práce nabízena.

PORTÁL JUSTICE.CZ

Významným počinem, který před lety přispěl k tomu, že se k internetu v tuzemsku začaly ve větší míře připojovat firmy, bylo zpřístupnění obchodního rejstříku na internetu. Pro podnikatele jsou však užitečné i další informace, které resort spravedlnosti zveřejňuje na svém portálu Justice.cz. Je to především informační systém, který eviduje všechny subjekty, na něž byl prohlášen konkurs. Tato aplikace je velmi efektivně využívána zejména ze strany bank a velkých obchodních korporací, neboť umožňuje poskytovat spolehlivě, včas a ve strukturované podobě informace (možnost napojení ve formátu XML) o prohlášených konkursech.

Portál (www.justice.cz) poskytuje úplné a aktuální informace i z dalších rejstříkových evidencí resortu, jako je evidence znalců, tlumočníků a znaleckých ústavů. Zároveň shromažduje a zveřejňuje operativní informace z Ministerstva spravedlnosti i ze všech 200 složek, které jsou do resortu justice začleněny. Všechny zprávy jsou poskytovány na jediném místě a jsou využity všechny moderní technologie tak, aby potřebnou informaci bylo možné rychle a efektivně vyhledat.

Resort spravedlnosti se nyní podílí na vybudování dalšího informačního systému, který bude opět do určité míry průkopnický. Ukáže totiž cestu, kudy by se měl ubírat e-government v nastávajícím období. Jde o to vytvářet takové podmínky, aby informace, které úřady požadují při vyřizování různých žádostí po žadatelích (občanech či firmách), si mohly úřady předávat navzájem mezi sebou a neobtěžovaly tím žadatele. V tomto případě se jedná o výpisy z trestního rejstříku.

Na základě právě dokončované analýzy připraví ministerstva spravedlnosti a informatiky potřebné změny právních předpisů tak, aby si mohly výpis z rejstříku trestů pořizovat prostřednictvím transakčního jádra Portálu veřejné správy přímo úřady, které je požadují. S výjimkou některých zvláštních případů (například při změně zaměstnání) občané nebudou muset výpis z rejstříku trestů pořizovat.

Jaroslav Winter
BMI sdružení


*) Podle průzkumu statistického úřadu Eurostat.