Ověřování schopností pracovníků ve zkušební době je vlastně záruční dobou na služby poskytnuté předtím agenturou v rámci náboru a výběru. Podstatou této záruky je závazek personální agentury zopakovat výběrový proces, pokud se uchazeč ve zkušební době neosvědčí. Parametry této záruky se mění, ale princip je prakticky stejný napříč trhem těchto služeb.

Současná situace je tedy taková, že manažeři sice uznávají, že praxe nejlépe ukáže, kdo je a kdo není vhodným pracovníkem na danou pozici, ale na straně HR služeb není na trhu integrovaný produkt, který by obsahoval pozitivní intervenci ze strany agentur z oblasti náboru a výběru do procesu adaptace pracovníků. To by mohlo naznačovat, že trh takový produkt teprve očekává. Takový produkt by místo záruky na opakování výběrových metod měl dokončit to, co bylo zahájeno a odstranit některé nevýhody výběrových metod jako:

přílišný důraz na individuální vlastnosti uchazečů a neschopnost ovlivnit novou sociální strukturu přijímajícího týmu,

neschopnost implementovat zamýšlenou změnu v organizaci spojenou s hledanými pracovníky,

neschopnost garantovat úroveň (kvalitu) zvládnutí nové role ze strany pracovníků náboru a výběru (nebo agentur),

nemožnost provést korekce a nápravu na základě přesné diagnostiky příčin neúspěchu přijatých pracovníků.

HR pracovníci si dobře uvědomují, že tyto nevýhody by mohl odstraňovat dobře připravený a precizně zrealizovaný adaptační proces, kterým mohou snížit nepříznivé parametry jako například fluktuaci. Zmiňovat je v souvislosti s výběrovými metodami má proto obrovský význam pro pochopení toho, že nábor a výběr s adaptací spojují společné problémy a společná příprava řešení. Jsou to jakoby dva oddělené světy, které spojují nedostatky produkované náborem a výběrem a potřeby na straně adaptace do jednoho logického rámce.

Trendem může být redefinice parametrů efektivity náboru a výběru, nikoliv (jenom) schopnost obsadit volná místa, ale (především) rozeznat a udržet dobré pracovníky.

Součástí takové redefinice bude úvaha o způsobu, jakým jsou poskytovány služby v oblasti náboru a výběru. Výsledkem může být převzetí částí dosud interních procesů (jako je adaptace) třetí stranou formou outsourcingu. Druhou cestou může být rozšíření kontraktu na jednotlivá výběrová řízení s agenturou až do adaptace. Pozitivní zkušenost k této cestě mohou manažeři i HR pracovníci získat například u Assessment Centre, kde třetí strana může kromě standardní expertní role sehrát roli mediátora a facilitátora. To může být východisko k otevření spolupráce na adaptaci v podobném modu, protože je výhodná jak pro organizaci, tak pro vybrané uchazeče.

Je evidentní, že situace na trhu práce urychlí tuto integraci metod náboru a výběru s adaptací a ukáže ji jako podstatně výhodnější než běžné záruky agentur. Současně přinese i nákladově zcela jiné hodnocení HR procesů z pohledu výsledného efektu.


ředitelka Divize TRITON Effex společnosti M.C.TRITON

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-14985170-nabor-a-vyber-pracovniku-nova-sluzba-na-obzoru