Cenu osobních automobilů ovlivňují specifická ustanovení daně z přidané hodnoty. Návrh nového zákona o DPH, který prošel prvním čtením v Parlamentu ČR a který má harmonizovat český systém DPH s předpisy EU, definuje všechna motorová pozemní vozidla dodaná do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu nebo s méně než 6000 najetými kilometry jako nové dopravní prostředky.

V praxi se bude toto ustanovení patrně nejvíce využívat v případě osobních automobilů. Pro nové osobní vozy platí v oblasti DPH zvláštní pravidla. Naopak pro vozidla, jež nespadají do zákonné definice nových dopravních prostředků (tj. mají najeto více než 6000 km nebo jsou v provozu déle než půl roku), budou od 1. května 2004 platit z hlediska DPH obecná pravidla pro transakce se zbožím. Je ale nutné si uvědomit, že některá vozidla, která jsou dnes posuzována jako ojetá, budou po vstupu ČR do EU považována pro účely DPH za nová a budou pro ně platit ta ustanovení zákona o DPH, jež se budou aplikovat na nové automobily. U automobilů, které bude v souladu se zákonem možné považovat za ojeté, bude navíc v některých případech možné uplatnit zvláštní režim pro obchodníky s použitým zbožím.

Abychom systém pravidel pro prodej a nákup ojetých automobilů po 1. květnu 2004 co nejvíce zjednodušili, budeme vozidla, která sice byla použita, ale pro účely DPH se podle nového zákona budou považovat za nová, označovat jako vozidla "ojetá kategorie I". Pro vozidla mimo tuto definici (tj. ojetá jak fakticky, tak z hlediska DPH) budeme používat termín vozidla "ojetá kategorie II".

Nákup a prodej ojetých vozidel kategorie I. Pro ojetá vozidla, která jsou v provozu méně než šest měsíců nebo mají najeto méně než 6000 km, budou od května 2004 platit z hlediska DPH stejná pravidla jako pro nové dopravní prostředky. Při pořízení takového vozidla od plátce DPH registrovaného v jiném členském státě Evropské unie bude plátce registrovaný v České republice povinen přiznat a zaplatit českou DPH. Návrh zákonné úpravy přitom zatím neuvažuje o tom, že by si plátci DPH pořizující osobní automobil mohli takto přiznanou a zaplacenou daň nárokovat v rámci odpočtu DPH (více viz Ekonom č. 47/2003). Prodávající při této transakci uplatní ve své zemi osvobození prodeje od DPH s nárokem na odpočet daně, budou-li splněny tamní zákonné požadavky. (Obecně jde zejména o uvedení daňového identifikačního čísla kupujícího v daňovém dokladu a prokázání, že vozidlo opustilo zemi prodávajícího, popř. další požadavky. Způsob prokázání se může v jednotlivých zemích lišit.)

V případě, že bude ojeté vozidlo kategorie I tuzemskému plátci DPH prodávat neplátce z jiného členského státu EU, bude mít tuzemský plátce povinnost přiznat a zaplatit tuzemskou DPH, protože taková transakce bude specificky považována za pořízení zboží z jiného členského státu, které je předmětem daně v tuzemsku.

Při nákupu ojetého automobilu kategorie I od prodávajícího (v tomto případě nezáleží na tom, zda od plátce nebo neplátce) z jiného členského státu EU neplátcem DPH v České republice, musí neplátce pořízení vozu ohlásit správci daně, který mu vyměří částku daně k úhradě. Pokud je prodávající plátcem DPH, osvobodí prodej tohoto vozidla od DPH na základě prohlášení o tom, že automobil bude přepraven do jiného členského státu EU, učiněného před příslušným finančním úřadem ve své zemi společně s kupujícím-neplátcem z jiného členského státu EU. Toto plnění je pak považováno za plnění osvobozené s nárokem na odpočet daně. Některé země používají různé prostředky k zajištění této procedury (oprávněnost osvobození od daně), např. zamezení nároku na odpočet daně u prodávajícího po určitou dobu, než se prokáže, že vozidlo bylo odesláno do jiného státu EU (např. registrací vozidla v tomto státě). Neplátce-podnikatel musí zároveň sledovat, zda nákupy zboží z jiného členského státu v jednom kalendářním roce nepřesáhly částku 10 tisíc eur, protože pokud by k tomu došlo, musel by se registrovat v tuzemsku jako plátce DPH.

Pokud bude ojeté vozidlo kategorie I příležitostně prodávat český neplátce kupujícímu v jiném členském státě EU, může uplatnit nárok na odpočet DPH zaplacené při pořízení tohoto vozidla, ovšem jen do výše, kterou by byl povinen při takovém prodeji odvést plátce. DPH na vstupu může získat pouze za předpokladu, že tento nárok uplatní se všemi požadovanými náležitostmi a v okamžiku podání hlášení příslušnému správci daně, jinak nárok na vrácení daně zaniká. Ustanovení návrhu zákona o DPH ani důvodová zpráva ovšem v této souvislosti nespecifikují obsah pojmu "příležitostně".

Nákup a prodej ojetých vozidel kategorie II. Dodá-li ojeté vozidlo kategorie II plátce DPH z jednoho členského státu plátci v jiném členském státě, příjemce tuto transakci zdaní jako vnitrounijní dodání zboží. DPH na vstupu si příjemce v ČR v tomto případě nemůže nárokovat.

Při dodání ojetých automobilů kategorie II plátcem registrovaným v jiném členském státě EU tuzemskému neplátci bude v ceně zboží zahrnuta DPH v souladu s právní úpravou platnou v daném státě. Pokud bude pořizujícím neplátcem podnikatel, pak musí pouze sledovat, zda jeho nákupy z jiných členských států nepřesáhly částku 10 tisíc eur v kalendářním roce. Pokud by totiž byla tato hranice překročena, musí se příjemce zboží registrovat k DPH v tuzemsku se všemi daňově-administrativními důsledky a povinnostmi, a to pro veškeré své transakce.

Novela zákona o DPH nepočítá s transakcí, při níž by došlo k prodeji ojetého vozidla neplátcem z jiného členského státu tuzemskému plátci DPH. Tuzemskému plátci tudíž s největší pravděpodobností nevznikne v takovém případě povinnost přiznat a zaplatit tuzemskou DPH.

Bude-li neplátce z jiného členského státu prodávat ojetý automobil kategorie II neplátci v tuzemsku, nebude ani v jednom členském státě k plnění připočítána DPH. Pro neplátce-podnikatele ale opět platí, že po překročení hodnoty pořízeného zboží 10 tisíc eur v kalendářním roce se musí registrovat k dani.

Zvláštní režim. Jestliže nákup a prodej ojetých vozidel kategorie II uskutečňují plátci DPH, kteří jsou obchodníky s použitými automobily, platí pro tyto transakce zvláštní ustanovení návrhu zákona o DPH. Obchodník, který vykupuje automobily za účelem jejich dalšího prodeje a který je plátcem DPH, může uplatnit při prodeji tzv. "zvláštní režim". Tento režim spočívá v tom, že základ daně se určuje jako přirážka k ceně snížená o daň z přirážky. Pokud by obchodník prodával použitý automobil za cenu nižší, než za niž jej pořídil, je základem daně nula. V rámci obchodu mezi členskými zeměmi Evropské unie platí tento postup pro ojetá vozidla pořízená obchodníkem od neplátce DPH z jiného členského státu nebo od plátce registrovaného k dani v jiném členském státě EU. Při prodeji ojetého automobilu kategorie II do země, která není členem EU, bude tento prodej osvobozen od daně. Pokud bude obchodník s použitými automobily prodávat ojetá vozidla splňující definici kategorie I, musí se řídit pravidly pro nová vozidla a nemůže uplatnit zvláštní režim.

Na otázku, bude-li vstup do Unie znamenat zjednodušení či zkomplikování transakcí s ojetými auty z hlediska DPH, je těžké jednoznačně odpovědět. Bude nutné vždy pečlivě sledovat a rozlišovat, o jaký druh transakce se jedná.


Daňové a právní služby, PricewaterhouseCoopers

68_E06_48 ()

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13936270-chcete-ojete-autoz-unie