Harmonizovaný systém úpravy DPH v EU prostřednictvím Šesté směrnice (77/388/EEC z roku 1977), která byla od data svého přijetí již mnohokrát novelizována, je vlastně úpravou tzv. přechodnou. Důsledkem této přechodnosti je skutečnost, že jednotlivé členské státy mají různé výjimky z obecné sjednocené úpravy tak, jak si je vyjednaly buď při svém vstupu do EU, nebo při zavádění této jednotné úpravy.
Základní pravidlo EU. Šestá směrnice stanovuje závazné rozpětí pro základní sazbu DPH, a to od 15 % do 25 %. Záleží pak na jednotlivých členských státech, jakou konkrétní sazbu uplatní. Pokud bychom vzali v úvahu průměrnou základní sazbu současných členských států EU, tak dostaneme sazbu 19,6 %, což je např. zároveň sazba DPH používaná ve Francii. Průměrná základní sazba DPH mezi přistupujícími státy je 19,2 %. Základní sazba v České republice ve výši 22 % je zřetelně vyšší než průměr současných členských i přistupujících států (přehled základních sazeb najdete v tabulce).
Šestá směrnice současně umožňuje, aby členské státy použily ve své národní úpravě i jednu nebo dvě snížené sazby DPH s tím, že snížená sazba DPH by neměla být nižší než 5 %. Existuje zároveň přesný seznam zboží a služeb, u nichž mohou členské státy sníženou sazbu využít, aby byla zajištěna určitá harmonizace. I zde však vzhledem k výše uvedenému důvodu existuje řada výjimek. Snížená sazba DPH sice podle Šesté směrnice nemůže být nula, některé státy EU nicméně používají nulovou sazbu, případně sazbu nižší, než je stanovených minimálních 5 %. Na druhé straně existuje v EU jeden stát (Dánsko), který sníženou sazbu vůbec neužívá a má jen základní sazbu, navíc v maximální možné výši 25 %.
Nový zákon o DPH. To, jaké zboží a služby mohou být ve snížené sazbě, určuje seznam v příloze H Šesté směrnice. Na tomto seznamu najdeme například potraviny, dodávky vody, léky, zdravotnické potřeby, osobní dopravu, knihy a noviny, kulturní služby, ubytování, služby zdravotní a sociální sféry a další některé činnosti. Česká republika se při přípravě nového zákona o DPH, jenž by měl harmonizovat českou úpravu se Šestou směrnicí, musí držet linie dané touto směrnicí a seznamem v příloze H, případně výjimkami, jež česká vláda vyjednala při sjednávání přístupové dohody.
Vládní návrh nového zákona předložený Poslanecké sněmovně (tisk 496) navrhuje, aby veškeré potraviny podléhaly snížené sazbě DPH. V současné době tomu tak není, takže lze očekávat, že by mohlo dojít ke snížení cen u některých typů potravin. Týká se to zejména potravin, jež jsou označovány jako luxusní: čokoláda, některé výrobky z ryb, káva apod. Bude zajímavé sledovat, zda a nakolik prodejci případné snížení sazeb DPH promítnou do cen pro konečné spotřebitele.
Současně by však mělo dojít k podstatné změně ve zdaňování léků. Prodej léků od distributora nebo výrobce do lékárny dnes v ČR podléhá snížené sazbě DPH. Výdej léků na předpis či jejich nákup bez předpisu v lékárnách je od daně osvobozen s tím, že lékárny nemají nárok na odpočet DPH jako běžný plátce DPH. Nový zákon navrhuje, aby lékárny měly nárok na odpočet DPH v rámci nákupu léků, ale aby současně měly povinnost jejich výdej na předpis či prodej bez předpisu nově zdaňovat sníženou sazbou DPH. Jestliže tedy zatím nebyla marže lékáren zdaňována DPH, lze po vstupu do EU očekávat buď snížení zisku lékáren, nebo zdražení léků. Jak to ovlivní dnešní zdravotnictví, tak poznamenané nedostatkem peněz, lze zatím jen těžko odhadnout.
Výjimky. Jak již bylo zmíněno, některé státy EU si vyjednaly a dodnes používají různé výjimky. Například Velká Británie má nulovou sazbu DPH u dětského oblečení, léků, některých potravin, zdravotnických prostředků, knih a novin aj. Podobně nulovou sazbu DPH uplatňuje Irsko. Nižší než povolenou sníženou sazbu DPH má Francie, kde sazbě DPH ve výši 2,1 % podléhají tiskoviny. Široké využití výjimky na nižší sazbu DPH, a to ve výši 3 %, lze najít v Lucembursku, které ji aplikuje na všechna plnění, jež mohou snížené sazbě DPH podléhat.
Česká republika si vyjednala velmi úzký rozsah výjimek. Jednou z nich je uplatnění snížené sazby DPH na bytovou výstavbu. Na rozdíl od výjimek členských států EU, z nichž některé vůbec nemají časové omezení, platí výjimka pro Česko pouze do roku 2007. Podobnou výjimku si vyjednal třeba také Kypr. Je zřejmé, že zvýšení sazeb DPH u stavebních prací ze současné 5% sazby na sazbu základní ve výši 22 % bude znamenat velké zdražení výstavby v nebytové oblasti.
Předložený zákon o DPH navrhuje, aby základní sazbou ve výši 22 % byl zdaňován i převod stavebních pozemků v době do pěti let od nabytí. Tyto převody jsou nyní od DPH osvobozeny. Toto zvýšení sazeb by citelně ovlivnilo nebytovou výstavbu v neziskové a státní sféře. Stát by na jedné straně vybíral více DPH, ale na druhé straně by výstavba například v rámci infrastruktury (jako silnice, kanalizace atd.) nebo v oblasti školství a zdravotnictví mohla být pro nedostatek peněžních prostředků omezena.
Sbližování, sjednocení...? V této souvislosti bude zajímavé sledovat, jaké dopady budou mít nové úpravy DPH v okolních zemích vstupujících do EU. Slovensko jasně deklarovalo záměr zjednodušit daňový systém a zavádí jednotnou sazbu DPH ve výši 19 %. Podobně jako Dánsko tedy Slovensko nebude využívat možnost snížené sazby pro seznam zboží a služeb z přílohy H.
V současné době se na české politické scéně občas objevují úvahy o sbližování základní a snížené sazby DPH, případně o zavedení pouze jedné sazby. Jediná sazba je však v členských i kandidátských státech používána pouze výjimečně. To, jaká bude konečná podoba sazeb DPH v Česku po vstupu do EU, nyní závisí hlavně na Parlamentu ČR, který bude nový zákon o DPH projednávat a schvalovat v několika příštích měsících.
Přehled základních sazeb DPH v jednotlivých státech a příklady sazeb DPH pro vybraná plnění