Náš stát nevydává ze svého rozpočtu do vysokoškolského systému ani polovinu toho, co terciárnímu školství poskytují ze svých rozpočtů státy EU. Bez přísunu dalších zdrojů je náš systém nereformovatelný. Dlouhotrvající diskuse o školném na vysokých školách mají své přívržence i odpůrce nejen ve školství, ale i ve vládě a v opozici. Sociální demokracie školné soustavně odmítá. Je pozoruhodné, že obhájci různých forem finanční spoluúčasti studenta se jen okrajově zabývají nutností podstatně většího zapojení podnikatelské sféry, Akademie věd, výzkumných ústavů i jiných vědeckých pracovišť do financování vysokých škol. Jak významná je aktivní řešitelská účast vysokých škol v mnoha oborech průmyslu, zemědělství, stavebnictví i jinde, o tom svědčí fakta mnoha západních univerzit, zejména v USA, kde příjmy za aktivní spoluúčast na řešení vědeckovýzkumných úkolů dosahují až dvaceti procent jejich celkových rozpočtových příjmů. Naši pracovníci zodpovědní za promýšlení účinných forem financování vysokých škol by si měli uvědomit, že participace průmyslových podniků a vědeckých ústavů má kromě poskytování finančních zdrojů ještě jiný, zcela nenahraditelný význam pro růst efektivity studia na českých vysokých školách. Mladý člověk, který přichází na vysokou školu, nemá zpravidla ihned z počátku jistotu, orientuje-li ho jeho osobní talent směrem k vědeckému bádání, k výzkumu a vývoji, anebo spíše k uplatňování získaných vědomostí k praktickému podnikání a řízení. Utváření řešitelských týmů studentů pod vedením zkušených profesorů a jejich asistentů znamená přímé vtahování mladých lidí do výzkumné a vývojové činnosti při řešení zadaného úkolu, na níž mnozí tráví s obrovským zanícením mnoho času i třeba svého osobního volna. Aktivní účast v řešitelských týmech tak studenty formuje, vede je k sebepoznávání a navádí je na správnou cestu pro jejich budoucí životní kariéru. Velké průmyslové podniky ani výzkumné ústavy zatím nenašly cestu k vysokým školám těch technických oborů, které by byly ochotny uvolnit své vědecké kapacity profesorů i studentů k řešení složitých vědeckotechnických problémů. Mají-li dnes mnozí absolventi vysokých škol bez praxe jen malou šanci najít uplatnění na trhu práce, pak by zapojení studentů do řešitelských týmů účinně napomáhalo k tomu, co dnes vidíme na mnohých univerzitách ve světě. Budoucí absolventi jsou zadáni už předem, ještě před ukončením studia, podle studijního zaměření, výsledků, osobního zájmu a také na základě hodnocení vysoké školy. Aktivní účast podnikatelské sféry ve spolupráci s vysokými školami by se postupně stávala jedním z významných zdrojů jejich financování.

Tábor
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13315230-participace-prumyslu