reklama
reklama

Martin Borl

výkonný ředitel James Cook Languages

Odpovědi respondenta

22. 5. 2020
Co si myslíte o poslaneckém návrhu, že by obchody musely nabízet až 85 procent potravin českého původu?Jak jinak a případně lépe by podle vás měl stát podpořit všechny české podnikatele?
Já myslel, že pandemie je globální problém... Nelíbí se mi střídání přístupu, kdy někdy chceme být otevření, evropští, světoví, globální... a jindy trh zavírat. Motivace k nákupu českých výrobků je správná, ale měli bychom to dělat prostřednictvím edukace spotřebitelů, případně podpory českých výrobců, aby byli schopni nabízet kvalitní české výrobky! Tvrdá nařízení státu nejsou v prostředí tržní ekonomiky správná.
6. 5. 2020
Dochází k rozvolňování mimořádných opatření přijatých v souvislosti s koronavirem. Jaký to bude mít vliv na váš byznys? Na co se vy osobně v souvislosti s rozvolněním opatření nejvíce těšíte?
Podařilo se nám celkem značnou část výuky přesunout do on-line prostředí, za což patří obrovský dík kolegům, lektorům i našim vstřícným zákazníkům. Při rozvolňování opatření budeme řešit, kdo a kdy se bude chtít vrátit ke klasické prezenční výuce a kdo zůstane u on-line výuky s lektorem, která si získala značnou oblibu. Pro nás bude nicméně podstatné, zda budou firmy i nadále vnímat vzdělávání zaměstnanců jako investici, která jim zajišťuje konkurenční výhodu, a budou jej podporovat. Osobně se těším na přechod z krizového řízení firmy zpět k práci na jejím dalším rozvoji.
29. 4. 2020
Museli jste v důsledku pandemie propustit část zaměstnanců, případně o tomto kroku uvažujete?
Ano, museli jsme už sáhnout k personálním opatřením a nákladově se přizpůsobit aktuální situaci na trhu. Přestože se nám podařilo poměrně úspěšně přesunout výuku do on-line prostředí, výpadek v příjmech je cca 25%. A výhled není o mnoho optimističtější - i když pevně věřím, že společnosti nehodí během dvou měsíců do koše dlouhodobé investice do rozvoje svých zaměstnanců a budou i nadále i nadále podporovat jazykové vzdělávání. Konkurenční boj v jakémkoliv odvětví bude, zdá se, ještě větší a motivovaný, jazykově vybavený zaměstnanec bude bezpochyby účinnou devizou.
26. 4. 2020
Vláda zrychlila uvolňování opatření, jež mají zamezit šíření koronaviru. Očekáváte, že se váš byznys rychle vrátí do původních kolejí? Případně kolik času bude potřebovat na zotavení?
Jsme závislí na tom, jak se daří našim zákazníkům. Je nutné, aby firmy neškrtaly drasticky výdaje pouze ze strachu o budoucí vývoj, tím jen roztáčí spirálu vedoucí k hlubší recesi. Akcionáři a majitelé musí použít prostředky kumulované v době rostoucí ekonomiky, a vrátit je nyní do provozního kapitálu firem, a podpořit tak nastartování spotřeby. Důležitá bude i role státu (byť ten bohužel v prosperitě žádné rezervy nevytvářel). Podstatné jsou více než kompenzace ztrát za poslední týdny investiční výdaje a oživení hospodářství. Optimisticky se však bavíme o horizontu roku či dvou.
11. 4. 2020
Co vám osobně v čase koronaviru nejvíce chybí a čeho se nedostává, a to nejen po stránce hmotné?
Po hmotné stránce mi nechybí vůbec nic. Naopak člověk zjistí, že dokáže žít i mnohem hospodárněji, aniž by tím nějak utrpěl jeho životní komfort - snad si z toho všichni vezmeme něco i do budoucna! Jinak mi chybí osobní kontakt s širší rodinou, s kolegy, s kamarády... Ale všechno je relativní. Vzpomínám na kamaráda ze studií v Kanadě, Paula Manyok Chuol, který v osmi letech uprchl z rodné vesnice v občanskou válkou zmítaném Súdánu a od té doby nikoho ze své rodiny neviděl. V tomto ohledu je naše dnešní strádání, kdy se kdykoliv můžeme vidět díky moderním technologiím, celkem malicherné.
3. 4. 2020
Může mít podle vás současná pandemie koronaviru nějaký pozitivní dopad na vaši firmu či celou společnost? Přinesla aktuální situace pro vás osobně něco dobrého?
Pro každou zdravou firmu je současný stav příležitostí k zamyšlení se nad efektivitou vlastního fungování. Je ta pravá chvíle zvážit nastavení procesů, využití personálních kapacit, způsob komunikace uvnitř i ven z firmy či parametry produktů. Proto i my v James Cook Languages přemýšlíme o tom, jak se připravit co nejlépe na nové tržní podmínky. I v osobní rovině věřím, že se naše společnost posune k efektivnějšímu využívání technologií - já jsem si např. zažádal o zřízení datové schránky. Pro mne i pro jiné je příjemné, že si mohu více užít přítomnost rodiny a strávit více času s dětmi.
24. 3. 2020
Jak se vám v době karantény osvědčila ve firmě práce z domova? Pozorujete například pokles výkonnosti zaměstnanců na home office, zejména těch, kteří v tomto režimu nikdy nepracovali?
Naše společnost již cca čtyři roky funguje na principu living office, jehož součástí je i pravidelný home office pro všechny zaměstnance. Zároveň celá skupina EDUA Group postupně přešla na cloudové řešení veškerých office nástrojů, konkrétně na platformu G-Suite, a tak pro nás přechod na práci z domova nepředstavoval technicky, organizačně a procesně žádné komplikace. Klíčová je v tomto ohledu firemní kultura, která je založena na zodpovědnosti a důvěře mezi jednotlivými členy týmu a home office je tak naprosto přirozenou součástí našeho fungování.
Jediným nešvarem je tedy řekněme plošná a dlouhodobá sociální izolace. Pravidelné setkání, například na ranní kávu ve firemní kuchyňce, videokonferencí nenahradíme. A právě tyto okamžiky jsou podstatné pro vytváření výše zmíněné firemní kultury.
reklama