Od symbolů ke skutečné rovnosti

Ve společnosti ČEZ přineslo členství v Pride Business Foru konkrétní systémové změny. Jedním z klíčových kroků bylo přenastavení kolektivní smlouvy tak, aby registrovaní partneři a partnerky měli stejné podmínky jako manželské páry. Tato změna přinesla LGBTQ+ zaměstnancům a zaměstnankyním například možnost čerpat „otcovskou“ dovolenou při narození dítěte partnera či partnerky nebo volno při doprovodu dítěte do zdravotnického zařízení.

„Ukázali jsme tím, že naše podpora LGBTQ+ osob není jen symbolická, ale že se promítá do konkrétních opatření, která mají pozitivní vliv na jejich každodenní pracovní a osobní život,“ uvádí členka představenstva, ředitelka divize správa a chief sustainability officer ČEZ Michaela Chaloupková.

Vznikla také zaměstnanecká skupina zaměřená na podporu LGBTQ+ kolegů a kolegyň, která slouží jako platforma pro sdílení zkušeností, navrhování nových opatření a podporu otevřené firemní kultury. Firma zároveň posílila vzdělávací aktivity a workshopy zaměřené na zvyšování povědomí o diverzitě a inkluzi.

Ne vše ale šlo hladce. Při vstupu do Pride Business Fora v roce 2022 bylo největší výzvou vybudovat v tématu diverzity a inkluze důvěru mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi. „Naše strategie spočívá v otevřené komunikaci. Dáváme lidem prostor k diskusi, kde mohou sdílet své obavy nebo nejasnosti, a přitom se snažíme bourat předsudky pomocí faktů, studií a osobních příběhů,“ dodává Chaloupková.

Podle společnosti ČEZ je důležité ukázat, že inkluzivní prostředí není jen otázkou etiky, ale i strategickou výhodou. „Když se lidé cítí respektováni a přijímáni takoví, jací jsou, jsou motivovanější. V prostředí bez diskriminace, předsudků a mikroagresí se mohou naplno věnovat své práci, což přispívá k lepší efektivitě celé firmy,“ doplňuje Chaloupková.

Rozmanitá zázemí a nové pohledy na věc, které přináší inovaci

Společnost Škoda Auto vnímá zapojení do Pride Business Fora jako důležitou součást své širší diverzitní strategie. „Naší snahou je budovat porozumění, ne polarizaci,“ vysvětluje specialista diverzity ve Škodě Auto Karel Kohout. „Proč? Protože spousta studií prokazuje, že firmy, které tyto hodnoty podporují, jsou více inovativní, přizpůsobivější a úspěšnější.“

„Lidé z rozmanitých zázemí s rozdílnými pohledy na věc reflektují naši barvitou společnost. Rozmanité týmy dělají lepší rozhodnutí, mají prokazatelně produktivnější zaměstnance a lépe si je udržují,“ říká Karel Kohout ze Škody Auto.

O Pride Business Foru

Nadační fond Pride Business Fórum se rovným podmínkám pro LGBTQ+ zaměstnance na českých pracovištích věnuje již 15 let. K jeho hodnotám se od vzniku iniciativy roce 2011 připojilo již 114 firem a institucí, mezi nimi například IBM, Škoda Auto, Vodafone, Avast, ČSOB, řetězec Albert, ale i vzdělávací a neziskové organizace jako Univerzita Karlova nebo Člověk v tísni.

Od roku 2018 Pride Business Fórum uděluje prestižní ocenění LGBTQ+ Friendly Employer Awards firmám, které podporují férové podmínky, a Pride Business Forum Heroes jednotlivcům, kteří mimo svou práci aktivně prosazují rovné příležitosti pro LGBTQ+ zaměstnance. Díky workshopům a vzdělávacím programům, které si může objednat každý zaměstnavatel, proškolí Pride Business Forum ročně tisíce zaměstnanců a zaměstnankyň po celé České republice.

Velkým posunem za dobu členství v Pride Business Foru byla podle firmy především vyšší informovanost o tématu a otevřenější komunikace – jak interně, tak externě. Významnou roli sehrála také zaměstnanecká skupina Škoda Proud, která pomáhá vytvářet bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi a která dělá tato témata pro zaměstnance uchopitelnější.

Největší výzvou při zavádění změn bylo podle Škody Auto to, že budování inkluze je dlouhodobý proces, který vyžaduje trpělivost a systematičnost. „Nejde o jednorázovou aktivitu, ale o dlouhodobý, často neviditelný proces. Víme, kam směřujeme – máme jasnou strategii a systematicky si jdeme za našimi cíli s podporou vedení společnosti.“

Když věda staví na rozmanitosti

V brněnské pobočce globální společnosti Thermo Fisher Scientific se od vstupu do Pride Business Fora v roce 2023 odehrál zásadní posun v oblasti viditelnosti a přijetí LGBTQ+ témat.

„Za největší posun osobně považujeme to, že téma LGBTQ+ už není vnímáno jako okrajové, ale stalo se přirozenou a samozřejmou součástí naší firemní kultury,“ uvádí Pavel Hruška z Thermo Fisher Scientific.

Jedním z hlavních milníků bylo založení zaměstnanecké skupiny Pride+ v roce 2024, která kromě osvětových akcí, jako bylo vyvěšení duhové vlajky, pořádá i pravidelná setkání pro členy a allies – s cílem nabídnout bezpečný prostor pro diskusi, sdílení a navazování kontaktů.

Thermo Fisher Scientific také reflektuje výzvy spojené s proměnou celospolečenského klimatu. „V kontextu rostoucí polarizace společnosti a dezinformací je nezbytné pokračovat v osvětě a vytvářet prostředí, kde je prostor pro různorodé názory, ovšem při jasném vymezení hranic respektu a rovnosti,“ vysvětluje Hruška. Stejně jako ostatní firmy i Thermo Fisher Scientific věří v sílu vzdělávání a sdílení příběhů.

Pride Business Forum jako partner na cestě ke změně

Zkušenosti ČEZ, Škody Auto a Thermo Fisher Scientific ukazují, že členství v Pride Business Foru není pouhou formalitou. Je to impulz k otevření důležitého tématu, prostředek k rozvoji konkrétních politik a benefitů, nástroj k propojování zaměstnanců napříč firmou a také komunikační kanál směrem k veřejnosti.

Firmy se shodují na tom, že diverzita a inkluze nejsou krátkodobé projekty. Vyžadují systematickou práci, otevřenou komunikaci a podporu vedení. Všechny z dotázaných společností však vnímají zřetelné přínosy – vyšší spokojenost a loajalitu zaměstnanců a lepší reputaci zaměstnavatele.

V době, kdy jsou hodnoty férovosti a respektu stále častěji zpochybňovány, hrají firmy důležitou roli – nejen jako zaměstnavatelé, ale i jako aktéři společenské změny. Pride Business Forum jim v tom poskytuje stabilního a zkušeného partnera. A jak ukazují příklady výše, cesta k větší inkluzi je možná – když se spojí odvaha, strategie a skutečná vůle ke změně.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67754690-respekt-jako-zaklad-firemni-kultury-jak-spolecnosti-cez-skoda-auto-a-thermo-fisher-scientific-posilila-zmena-zevnitr