Mitsubishi v Evropě poslední roky ukazovalo hlavně přeznačené modely Renaultu. Se skutečně vlastním novým autem přišlo až letos, kdy se i do Česka dostala čtvrtá generace SUV Outlander. To přitom až čtyři roky po světové premiéře, na druhou stranu ale zase s dobře fungujícím plug-in hybridním pohonem.
Ten standardně nabízí pohon všech kol, který „vyrábí“ druhý elektromotor na zadní nápravě. Třeba Škoda Kodiaq nebo Volkswagen Tayron jsou jako plug-in hybridy jen předokolkami, takový Hyundai Tucson ale umí být i v plug-in hybridní verzi čtyřkolkou. U všech zmíněných je ale dobíjecí hybrid doplněk standardní spalovací nabídky, u Outlanderu jde o jedinou volbu.
Částečně je to logické, protože právě jako plug-in hybrid se třetí generace vozu proslavila a dostala se dokonce na čas do čela světových prodejních žebříčků.
Aktuální nová verze Mitsubishi Outlander stojí na stejném základě jako Nissan X-Trail a v útrobách kombinuje 100kW benzinový čtyřválec o objemu 2,4 litru s předním elektromotorem o výkonu 85 a zadním o výkonu 100 kW. Dohromady má řidič k dispozici 225 kW, což podporuje i slušnou dynamiku: z 0 na 100 km/h zrychluje SUV za 7,9 vteřiny a prakticky pořád se rozjíždí na elektřinu, takže „odpich“ je vždy rychlý.
Baterka má kapacitu 22,7 kWh, využitelných je ale méně, protože si auto část kapacity nechává jako rezervu na dobu, kdy na palubním počítači zhasne jakýkoliv elektrický dojezd. Zajistí tím třeba fungování pohonu všech kol, který je řešený výhradně elektricky.
Papírově by 4,72 metru dlouhé SUV mělo zvládnout 84 kilometrů na jedno nabití v kombinovaném provozu. A protože automobilka udává průměr 23,5 kWh / 100 km, zatímco nám po 840 kilometrech palubní počítač ukazoval rovných 20 kWh / 100 km, je to číslo zjevně více než realistické. S trochou snahy se na denní příměstské dojíždění dá z Outlanderu udělat i elektromobil.
Podporuje to rovněž fakt, že baterku je možné dobít i z DC stojanu výkonem až 50 kW. Jen je k dispozici výhradně japonský standard CHAdeMO, který je ale pořád hojně rozšířený. Problém je, že na 50 kW se prakticky nedostanete, nám se povedlo nabíjet maximálně 39 kW. Přesto jsme ze dvou na 80 procent dobili asi za 33 minut, automobilka na 80 procent udává asi 32 minut. Jen je škoda, že AC nabíjení je maximálně možné 3,7 kW.
Ze světa elektromobilů má Outlander několikastupňovou rekuperaci od nulové až po hodně silnou, kdy je ho možné téměř ovládat jedním pedálem. Jak je u plug-in hybridů zvykem, zvolit lze několik režimů pohonu: vynutit si elektromobil až do 135 km/h, nechat vše na vyhodnocení auta, dobíjení baterky spalovacím motorem či pošetření nabité energie pro pozdější využití.
Kromě 20 kWh / 100 km si auto za dobu testu řeklo také o rovných osm litrů benzinu na 100 km. Při 53litrové nádrži to znamená kombinovaný dojezd blížící se sedmi stovkám kilometrů. Spotřebu ale hodně ovlivňuje mimo jiné stav baterie, kterou jsme během testu pravidelně nabíjeli. Také jsme s autem jezdili hodně po dálnici, což spotřebu zvedlo, ale na okreskách není problém dostat se k hodnotě kolem pěti či šesti litrů na sto kilometrů, ve městě s nabitou baterkou to bude ještě méně.
Mitsubishi Outlander PHEV 4x4
Nakonec se ale Outlander na dálnici či dlouhé trasy výborně hodí. Má velmi komfortně naladěný podvozek, celé pohonné ústrojí je nadprůměrně odhlučněné a až na pár výjimek i kultivované. Uvnitř je hodně místa vpředu i vzadu, na řidiče a spolujezdce též čekají téměř luxusní křesla.
Vůbec celý interiér působí díky měkčeným materiálům prakticky všude, kam ruka dosáhne, velmi hodnotně. Má ale své limity. Třeba multimediální systém s vestavěnou navigací a 12,3palcovou obrazovkou. Navigace je chaotická, zadání cíle zdlouhavé a orientace v celém systému velmi neintuitivní a pomalá. Dobrá zpráva ale je, že snad kromě zrcadlení telefonu s ním nemusíte přijít do kontaktu.
Většina funkcí se stejně nastavuje v digitálních budících a klimatizace má svůj vlastní panel s velkými fyzickými ovladači. Sem tam také v interiéru někde něco povrzává nebo zachrastí. Alespoň u testovaného automobilu.
Mitsubishi Outlander PHEV 4x4
Motor: benzinový čtyřválec + 2x elektromotor, pohon všech kol
Převodovka: samočinná, s fixním převodem
Výkon: 225 kW / 306 k
Točivý moment: 203 + 255 + 195 Nm
Zrychlení: 7,9 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Spotřeba: 23,5 kWh + 0,8 l/100 km
Cena od: 1 287 950 Kč
Velmi otravné umí být asistenční systémy. Držení v jízdním pruhu v Mitsubishi nejen že pípá, ale když vybočíte, začne auto agresivně přibrzďovat. A to není kdovíjak bezpečné a příjemné. Podobně naléhavý je zvukový signál překročení načtené rychlosti, a asi nejvíce budete proklínat asistenta pozornosti řidiče. Všechno jde vypnout, pruhy a rychlost dokonce spolu v rámci rychlé volby asi na dva kliky, ale hlídání pozornosti znamená nutnost proklikat se v menu palubního počítače hodně hluboko. Před každou jízdou.
A pro někoho může být nakonec limitem i cena vozu. Základní Outlander, už ale samozřejmě s pohonem všech kol, výkonem přes 300 koní a docela slušnou výbavou, stojí 1 287 950 korun. Testovaná výbava Intense, která je třetí z celkem pěti nabízených, začíná na 1 432 950 korunách. Opět s velmi bohatou výbavou včetně adaptivních LED světel, 360stupňové kamery nebo 20palcových kol. Ale pro srovnání: slabší plug-in hybridní Škoda Kodiaq s pohonem předních kol startuje na 1 175 000 korunách.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.