Startupy v Česku jsou pro byznysovou praxi stále zajímavější. Jejich dopad na ekonomiku se pomalu dostává do povědomí, i mezi politiky. „Problematika startupů se letos dostane i do volebních programů některých stran. Už teď se nás ptají, co technologické firmy trápí,“ říká zakladatel soutěže Nápad roku a partner J&T Ventures Martin Kešner. Období, jako je to současné, kdy nevládne všeobecná prosperita, podle něj přejí inovacím. „Není náhoda, že Google nebo PayPal vznikly v roce 2001 po splasknutí dotcom bubliny a v krizi v roce 2008 se objevilo Airbnb,“ říká.
Prohlásil jste, že česká startupová scéna zaměstnává v Česku 160 tisíc lidí. To by znamenalo asi tři až čtyři procenta z celkové pracovní síly v Česku. Není to číslo nadsazené?
Vychází ze studie Smart Market Report, na které jsme pracovali společně se zakladatelem portálu StartupJobs Filipem Mikschikem a hlavním ekonomem J&T Banky Petrem Sklenářem. Co se týče samotného čísla, nejde jen o startupy, ale i o takzvané scaleupy, tedy už ziskové a stabilně rostoucí společnosti, jako je například Rohlík či Productboard, a také technologické firmy. Pak je jejich podíl na celkové pracovní síle dokonce pět procent. Co je podstatné z hlediska ekonomiky: lidé pracující v těchto firmách mají v průměru o 23 tisíc korun vyšší plat, než je národní průměr. Jsou to vysoce kvalifikovaní pracovníci s vyšší přidanou hodnotou. Navíc tyto firmy často dokážou přilákat i cizince, a to nejen z EU, ale třeba i z Asie.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Vojtěch Wolf
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



