Když američtí vědci přede dvěma lety na základě dat ze sociálních médií analyzovali, jaké výrazy se nejčastěji pojí s klíčovým slovem „Valentýn“, ukázalo se, že tím úplně nejčastějším bylo „nakupovat“, přičemž slova „nakupovat“ a „dárek“ byla identifikována o 131 procent častěji než výraz „láska“.
I na tomto příkladu se ukazuje, že ústředním tématem tohoto svátku není oslava lásky, jako spíš hledání způsobu, jak z Valentýna vymáčknout co nejvíce peněz. A jestli má někdo důvod se na tento den těšit, jsou to především producenti a prodejci typických „valentýnských artiklů“, jako jsou čokolády, šperky, růže nebo třeba erotické pomůcky. Jak ostatně potvrzuje e‑shop s erotickým zbožím Růžový slon, nákupy během několika dní okolo svátku sv. Valentýna tvoří 15–20 procent jeho celoročních tržeb.
Jestli mohu něco poradit, nenechte se tímhle nákupním šílenstvím zmanipulovat. Lásku a náklonnost nemusíte přece vyjadřovat tím, že za dárek pro svou milou či milého utratíte co nejvíc peněz. Vlastně to může být docela kontraproduktivní. Jak zjistil jeden průzkum mezi třemi tisíci páry, ti, kteří utratili nejvíce za zásnubní prsteny a svatby, se poté nejrychleji rozešli.
Přeji pěkné čtení.