Pro cestovní agentury a kanceláře jsou poslední léta mimořádně komplikovaným obdobím, které je ve znamení krachu mnoha předních hráčů na trhu. Na začátku léta tak například podal návrh na zahájení insolvenčního řízení konglomerát FTI Touristik GmbH, do něhož patří i společnost FTI, která byla donedávna třetím největším poskytovatelem cestovních služeb v Evropě. Hubená léta vedoucí ke krachu se ale dotkla většího množství různých společností. Cestovní ruch v posledních letech dokonce přišel o některé tradiční značky, které stály u zrodu celého odvětví.
Civilista králem armádní logistiky
Počátky první doložené cestovní agentury je možné vysledovat na značně netradiční místo – na zamrzlá pole ve Flandrech. V rámci takzvané války o rakouské dědictví se na nich v polovině 18. století střetla vojska britského impéria s armádami Francie. Na bitevním poli byli příslušníci ostrovního státu úspěšnější, avšak obě válčící strany se hlavně potýkaly s nepřízní počasí a tuhou zimou. Klíčovou roli ve vojenské kampani tak hrála především kvalitní logistika a zabezpečené zázemí. Toho si byl vědom i jeden z britských velitelů, lord Ligonier, který plánování itineráře vojska a zajišťování zásobování svěřil jednomu z juniorních členů svého štábu, Richardu Coxovi.
Mladý Cox měl především zařídit, aby vojáci z kumpanií pod Ligonierovým vedením měli dostatek podvlékaček a dalšího zimního vybavení a aby pro ně byla na jednotlivých zastávkách jejich cesty připravena vyhovující tábořiště, ideálně se zděnými budovami.
Svou úlohu Cox splnil dokonale a kariérní posun lorda Ligoniera se záhy pozitivně odrazil i na jeho postavení. Byl jmenován jedním z dvanácti hlavních vojenských zprostředkovatelů, jejichž úkolem bylo z pozice civilistů zařizovat armádní logistiku. Díky své pečlivosti a důrazu na pohodlí vojáků byl Cox pověřován plánováním cest pro stále větší části britské armády. Záhy zajišťoval potřeby devíti regimentů o celkovém počtu téměř sedmi tisíc mužů, přičemž toto číslo v dalších letech rostlo.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později