Ne každý zdravotní problém vyžaduje prohlídku u doktora. Někdy stačí konzultace potíží, doporučení léčby nebo přede­psání léků, což jde vyřešit i po te­lefonu. Vyhnout se cestám do ordi­nace začalo být trendem především během pandemie, kdy zdravotníci sami často doporučovali pacien­tům, aby zůstali doma a probrali svůj zdravotní stav s odborníkem na dálku.

Po covidu ale zájem o distanční medicínu neopadl a na trhu přibývají technologické nástroje, které kromě kontaktu mezi pacientem a lékařem poskytují řadu dalších služeb. Některé zefektivňují průběh léčby, edukují pacienta, usnadňují rezervaci termínu u lékaře nebo předepsaných léků v lékárně a orientačně stanoví fyziolo­gické funkce.

Zjednodušení to může přinést nejen pacientům, ale i lékařům a celému zdravotnickému systému. „Velké množství pacientů navštěvuje lékaře i kvůli nemocem, drobným poraněním či jiným zdravotním obtížím, které bezprostřední vyšet­ření lékaře nevyžadují. Ordinace ambulantních lékařů, pohotovos­ti i nemocnice jsou pak neustále přeplněné, lékaři jsou zahlceni a to ze značné míry způsobuje současnou paralýzu českého zdravotnictví,“ říká Jiří Pecina, ředitel společnosti Meddi hub, která stojí za vývojem telemedi­cínské aplikace Meddi.

Ta umožňuje komunikaci formou chatu, hovoru nebo videokonzultace s lékařem 24 hodin denně, ale také sdílení fotek nebo zdravotní doku­mentace. V případě, že není zrovna k dispozici ošetřující lékař, nabízí platforma do 30 minut spojení s lé­kařem ve službě. „Průměrná čekací doba od zadání případu po spojení s lékařem činí ve skutečnosti méně než 6 minut, a to třeba i po půlno­ci,“ shrnuje dosavadní zkušenosti Pecina. Pomůže to hlavně v situaci, kdy člověk potřebuje rychle řešit svůj zdravotní stav nebo zjistit, zda je v jeho situaci osobní návštěva lékaře nutná. Aplikace ale dokáže také uchovávat zdravotnická data, lékaři v ní mohou nahlédnout do lékového záznamu a zjistit, jaké léky pacient užívá, snadno vystaví eRecept, případ­ně mohou dohledat, u jakých lékařů je pacient registrován.

Máte zvýšený tlak, řekne vám aplikace

Chytrý telefon pacientům poslouží i při kontrole fyziologických funkcí. Některé technologické společnosti k tomu využívají chytrých hodinek nebo speciálního příslušenství, jako je digitální stetoskop, ORL kamera či digitální teploměr, mnohdy ale postačí i kamera, která je součástí chytrého telefonu. Té využívá na­příklad modul Meddi BioScan, který dokáže nasnímáním obličeje pacienta a zpracováním dat pokročilým algorit­mem orientačně určit údaje o srdeční a dechové frekvenci, saturaci kyslí­kem a krevním tlaku. Takto naměřená data ovšem nejsou zatím určena k diagnostice, léčbě nebo prevenci nemocí. Slouží spíše k tomu, že uži­vatele upozorní na potřebu věnovat svému zdraví další pozornost.

V současné době prochází modul procesem testování a certifikace. „I když už teď dosahuje skvělých výsledků, naší vizí je to, že na konci testování budou data z měření stejně přesná jako data naměřená klasic­kým tlakoměrem v ordinaci lékaře,“ dodává Pecina s tím, že získávání zdravotních údajů mobilem může být v budoucnu mnohem rychlejší, dostupnější a možná i přesnější.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Meddi hub.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67300910-chytry-telefon-misto-lekarske-ordinace