Ne každý zdravotní problém vyžaduje prohlídku u doktora. Někdy stačí konzultace potíží, doporučení léčby nebo předepsání léků, což jde vyřešit i po telefonu. Vyhnout se cestám do ordinace začalo být trendem především během pandemie, kdy zdravotníci sami často doporučovali pacientům, aby zůstali doma a probrali svůj zdravotní stav s odborníkem na dálku.
Po covidu ale zájem o distanční medicínu neopadl a na trhu přibývají technologické nástroje, které kromě kontaktu mezi pacientem a lékařem poskytují řadu dalších služeb. Některé zefektivňují průběh léčby, edukují pacienta, usnadňují rezervaci termínu u lékaře nebo předepsaných léků v lékárně a orientačně stanoví fyziologické funkce.
Zjednodušení to může přinést nejen pacientům, ale i lékařům a celému zdravotnickému systému. „Velké množství pacientů navštěvuje lékaře i kvůli nemocem, drobným poraněním či jiným zdravotním obtížím, které bezprostřední vyšetření lékaře nevyžadují. Ordinace ambulantních lékařů, pohotovosti i nemocnice jsou pak neustále přeplněné, lékaři jsou zahlceni a to ze značné míry způsobuje současnou paralýzu českého zdravotnictví,“ říká Jiří Pecina, ředitel společnosti Meddi hub, která stojí za vývojem telemedicínské aplikace Meddi.
Ta umožňuje komunikaci formou chatu, hovoru nebo videokonzultace s lékařem 24 hodin denně, ale také sdílení fotek nebo zdravotní dokumentace. V případě, že není zrovna k dispozici ošetřující lékař, nabízí platforma do 30 minut spojení s lékařem ve službě. „Průměrná čekací doba od zadání případu po spojení s lékařem činí ve skutečnosti méně než 6 minut, a to třeba i po půlnoci,“ shrnuje dosavadní zkušenosti Pecina. Pomůže to hlavně v situaci, kdy člověk potřebuje rychle řešit svůj zdravotní stav nebo zjistit, zda je v jeho situaci osobní návštěva lékaře nutná. Aplikace ale dokáže také uchovávat zdravotnická data, lékaři v ní mohou nahlédnout do lékového záznamu a zjistit, jaké léky pacient užívá, snadno vystaví eRecept, případně mohou dohledat, u jakých lékařů je pacient registrován.
Máte zvýšený tlak, řekne vám aplikace
Chytrý telefon pacientům poslouží i při kontrole fyziologických funkcí. Některé technologické společnosti k tomu využívají chytrých hodinek nebo speciálního příslušenství, jako je digitální stetoskop, ORL kamera či digitální teploměr, mnohdy ale postačí i kamera, která je součástí chytrého telefonu. Té využívá například modul Meddi BioScan, který dokáže nasnímáním obličeje pacienta a zpracováním dat pokročilým algoritmem orientačně určit údaje o srdeční a dechové frekvenci, saturaci kyslíkem a krevním tlaku. Takto naměřená data ovšem nejsou zatím určena k diagnostice, léčbě nebo prevenci nemocí. Slouží spíše k tomu, že uživatele upozorní na potřebu věnovat svému zdraví další pozornost.
V současné době prochází modul procesem testování a certifikace. „I když už teď dosahuje skvělých výsledků, naší vizí je to, že na konci testování budou data z měření stejně přesná jako data naměřená klasickým tlakoměrem v ordinaci lékaře,“ dodává Pecina s tím, že získávání zdravotních údajů mobilem může být v budoucnu mnohem rychlejší, dostupnější a možná i přesnější.
Článek vznikl ve spolupráci se společností Meddi hub.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Anežka Hesová



