Novou reklamní kampaň společnosti Alza propagující možnost vyřídit reklamaci zboží zakoupeného na konkurenčních e‑shopech CZC a Mall zastavilo – aspoň dočasně – předběžné rozhodnutí Městského soudu v Praze. Dílčí vítězství tak slaví polské Allegro, kam CZC i Mall spadají. Alza však neskládá zbraně a pokouší se u soudu prokázat legitimitu své služby i kampaně.

Bez ohledu na to, že výsledek sporu není znám, znovu se rozvířila debata o tom, kde leží právní i etické mantinely reklamy. Jsou přitom vytyčeny nejen právem, ale i samoregulačními předpisy Rady pro reklamu a kodexy dalších organizací. Jenže jak se mění postupy a způsoby propagace zboží, služeb nebo i idejí, zákonodárce i soukromí regulátoři se musí vypořádávat s novými výzvami. V současnosti je před ně klade otevírání nových trhů, rozvoj umělé inteligence a dalších technologií i významný přesun reklamy z televizních obrazovek na sociální sítě.

Změny v posledních letech hojně souvisí s tématem ochrany zdraví. Zákon o regulaci reklamy byl novelizován v souvislosti s předpisy upravujícími problematiku zdravotnických potřeb a různých výrobků na podporu zdraví. Dopady novely, i když se týká zdánlivě malého segmentu, mohou být až překvapivě dalekosáhlé, vysvětluje Andrea Voříšková, advokátka ve společnosti eLegal: „Novela se dotkla velkého množství zboží, protože za zdravotnické prostředky jsou považovány například i různé krémy, spreje nebo kontaktní čočky.“

Pryč jsou Ježíšové na kříži a jiné nesmysly. Rozhodnutím arbitrážní komise se zadavatelé reklamy podřizují. Jestli je v souladu s pravidly, si mohou nechat posoudit předem.

Za současného stavu je možnost reklamní prezentace zdravotnických prostředků značně omezená. Za žádných okolností není přípustná reklama, která by byla určena široké veřejnosti a přímo či nepřímo srovnávala nějaké zboží s jiným. Srovnávací reklamu zákon u zdravotnických prostředků připouští, pouze pokud se zaměřuje na osoby, které je předepisují nebo vydávají (tj. lékaře a lékárníky). V případě ostatních druhů reklamy pak právní úprava rozlišuje mezi dvěma kategoriemi. V případě zdravotních prostředků určených pouze pro použití zdravotnickým personálem či vydávaných pouze na poukaz či žádanku je reklama obecně zakázána. V případě volně dostupných prostředků je povolena při splnění speciálních podmínek stanovených zákonem.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.