Novou reklamní kampaň společnosti Alza propagující možnost vyřídit reklamaci zboží zakoupeného na konkurenčních e‑shopech CZC a Mall zastavilo – aspoň dočasně – předběžné rozhodnutí Městského soudu v Praze. Dílčí vítězství tak slaví polské Allegro, kam CZC i Mall spadají. Alza však neskládá zbraně a pokouší se u soudu prokázat legitimitu své služby i kampaně.
Bez ohledu na to, že výsledek sporu není znám, znovu se rozvířila debata o tom, kde leží právní i etické mantinely reklamy. Jsou přitom vytyčeny nejen právem, ale i samoregulačními předpisy Rady pro reklamu a kodexy dalších organizací. Jenže jak se mění postupy a způsoby propagace zboží, služeb nebo i idejí, zákonodárce i soukromí regulátoři se musí vypořádávat s novými výzvami. V současnosti je před ně klade otevírání nových trhů, rozvoj umělé inteligence a dalších technologií i významný přesun reklamy z televizních obrazovek na sociální sítě.
Změny v posledních letech hojně souvisí s tématem ochrany zdraví. Zákon o regulaci reklamy byl novelizován v souvislosti s předpisy upravujícími problematiku zdravotnických potřeb a různých výrobků na podporu zdraví. Dopady novely, i když se týká zdánlivě malého segmentu, mohou být až překvapivě dalekosáhlé, vysvětluje Andrea Voříšková, advokátka ve společnosti eLegal: „Novela se dotkla velkého množství zboží, protože za zdravotnické prostředky jsou považovány například i různé krémy, spreje nebo kontaktní čočky.“
Pryč jsou Ježíšové na kříži a jiné nesmysly. Rozhodnutím arbitrážní komise se zadavatelé reklamy podřizují. Jestli je v souladu s pravidly, si mohou nechat posoudit předem.
Za současného stavu je možnost reklamní prezentace zdravotnických prostředků značně omezená. Za žádných okolností není přípustná reklama, která by byla určena široké veřejnosti a přímo či nepřímo srovnávala nějaké zboží s jiným. Srovnávací reklamu zákon u zdravotnických prostředků připouští, pouze pokud se zaměřuje na osoby, které je předepisují nebo vydávají (tj. lékaře a lékárníky). V případě ostatních druhů reklamy pak právní úprava rozlišuje mezi dvěma kategoriemi. V případě zdravotních prostředků určených pouze pro použití zdravotnickým personálem či vydávaných pouze na poukaz či žádanku je reklama obecně zakázána. V případě volně dostupných prostředků je povolena při splnění speciálních podmínek stanovených zákonem.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Beránek
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



