Novou reklamní kampaň společnosti Alza propagující možnost vyřídit reklamaci zboží zakoupeného na konkurenčních e‑shopech CZC a Mall zastavilo – aspoň dočasně – předběžné rozhodnutí Městského soudu v Praze. Dílčí vítězství tak slaví polské Allegro, kam CZC i Mall spadají. Alza však neskládá zbraně a pokouší se u soudu prokázat legitimitu své služby i kampaně.
Bez ohledu na to, že výsledek sporu není znám, znovu se rozvířila debata o tom, kde leží právní i etické mantinely reklamy. Jsou přitom vytyčeny nejen právem, ale i samoregulačními předpisy Rady pro reklamu a kodexy dalších organizací. Jenže jak se mění postupy a způsoby propagace zboží, služeb nebo i idejí, zákonodárce i soukromí regulátoři se musí vypořádávat s novými výzvami. V současnosti je před ně klade otevírání nových trhů, rozvoj umělé inteligence a dalších technologií i významný přesun reklamy z televizních obrazovek na sociální sítě.
Změny v posledních letech hojně souvisí s tématem ochrany zdraví. Zákon o regulaci reklamy byl novelizován v souvislosti s předpisy upravujícími problematiku zdravotnických potřeb a různých výrobků na podporu zdraví. Dopady novely, i když se týká zdánlivě malého segmentu, mohou být až překvapivě dalekosáhlé, vysvětluje Andrea Voříšková, advokátka ve společnosti eLegal: „Novela se dotkla velkého množství zboží, protože za zdravotnické prostředky jsou považovány například i různé krémy, spreje nebo kontaktní čočky.“
Pryč jsou Ježíšové na kříži a jiné nesmysly. Rozhodnutím arbitrážní komise se zadavatelé reklamy podřizují. Jestli je v souladu s pravidly, si mohou nechat posoudit předem.
Za současného stavu je možnost reklamní prezentace zdravotnických prostředků značně omezená. Za žádných okolností není přípustná reklama, která by byla určena široké veřejnosti a přímo či nepřímo srovnávala nějaké zboží s jiným. Srovnávací reklamu zákon u zdravotnických prostředků připouští, pouze pokud se zaměřuje na osoby, které je předepisují nebo vydávají (tj. lékaře a lékárníky). V případě ostatních druhů reklamy pak právní úprava rozlišuje mezi dvěma kategoriemi. V případě zdravotních prostředků určených pouze pro použití zdravotnickým personálem či vydávaných pouze na poukaz či žádanku je reklama obecně zakázána. V případě volně dostupných prostředků je povolena při splnění speciálních podmínek stanovených zákonem.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později