Na podzim roku 1982 vrcholily na úrovni odborných ministerstev a federální vlády práce na přípravě usnesení, díky němuž mohl vzniknout nový automobil Škoda Favorit. Ten znamenal první zásadní inovaci škodovek od roku 1964 a dá se předpokládat, že bez tohoto vozu by dnes automobilová značka Škoda neexistovala. Dokument, který přišel doslova v hodině dvanácté, schválilo předsednictvo československé vlády 9. prosince. Dostal číslo 228/82 a jmenoval se nenápadně: „O upřesnění koncepce rozvoje oboru osobních automobilů“. Ve skutečnosti nešlo o upřesnění, nýbrž o zásadní změnu a dotyčný obor se právě nacházel ve velice tíživé situaci. Dokonce zaznívaly hlasy, že by bylo nejlepší produkci osobních automobilů v Československu ukončit. To ovšem nebylo možné, protože dodávky osobních vozidel z ostatních zemí východního bloku vázly a na dovoz ze Západu nezbývaly devizové prostředky.

Útlum na západních trzích

Zatímco v 70. letech se celková produkce škodovek každoročně zvyšovala a za dekádu vzrostla zhruba o třetinu, počátek 80. let přinesl dočasnou změnu trendu. Na vyspělých trzích čelila značka potížím. Vývoz do Velké Británie, jež byla pro Škodu největším západním trhem, klesl v roce 1980 meziročně o 50 procent. Statistiky exportu, které zveřejnila Lucie Kempná v knize Škodovky do celého světa, dokládají i přechodný pokles dodávek do Belgie, Nizozemska a Spolkové republiky Německo. Zisky z prodeje na Západě neodpovídaly očekáváním.

Model Škoda 105/120 už byl notně zastaralý, o cestovní vozy s motorem vzadu ztráceli evropští zákazníci zájem. Škodovky se na trhu prosazovaly hlavně cenou, přičemž hrozilo, že by jejich export na Západ mohl v dohledné budoucnosti zkolabovat.

V roce 1979 zároveň skončil poslední z několika pokusů o kooperaci s východoněmeckými výrobci při vývoji zcela nového vozu, když si NDR přiznala, že na takový projekt nemá peníze. K ničemu nevedla ani jednání se západoevropskými automobilkami o poskytnutí licence na ústrojí předního pohonu a motory; licenční poplatky by byly vysoké a možnost vyvážet omezená.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67141290-pred-ctyriceti-lety-dostal-zelenou-projekt-skody-favorit-bez-nej-by-automobilka-neprezila