Výroba automobilů tvoří páteř českého průmyslu a bude tomu tak i v roce 2022, ale tato páteř utrpěla úraz. Automobilový průmysl letos zažil bolestivé potíže. Jeho současný stav lze označit za stabilizovaný, ovšem prognóza zůstává nejistá, protože se ještě dají očekávat četné komplikace.
Sektor má výrazně globální charakter, a proto jej nadprůměrně trápí pandemie: růst počtu nakažených ve vzdálené Malajsii zaškrtil tamní výrobu čipů, tyto součástky se nedostaly k evropským dodavatelům systémů. A když potom automobilce kvůli droboučké součástce chybí elektronicky řízený systém stahování oken, je na malér zaděláno. Odstavná parkoviště se plní nedokončenými vozy a časem je nutné výrobu zastavit. Problémy s tokem materiálu sice postihly i jiné obory, ale výrobci aut bývají nejvíce na očích.
Kapitáni automobilového průmyslu se mohou utěšovat, že za nákazu nemohli, epidemie snad jednou odezní a odbytu nových automobilů pomůže odložená poptávka, což vyřeší akutní těžkosti. Jenže za druhý vážný problém, jenž je chronický, si odvětví může samo. Aféra Dieselgate způsobila, že evropským politikům došla s automobilovou branží trpělivost. Důvěra se vytratila, komunikace přestala fungovat. Bruselské instituce ztrestaly automobilky extrémně přísnými emisními normami, které vyvolají převratné změny. Nástup elektromobility se zdá neodvratný.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později