Leninovo rčení „všechno souvisí se vším“ se ve světě současných komplikovaných dodavatelských řetězců stává velkou bolestí mezinárodního obchodu. Globální výrobní koncerny na špičce složitého propletence mají desítky tisíc obchodních partnerů, kteří jsou závislí na svých dodavatelích dílů a materiálu a ti zase na dalších. Když na jednom konci světa dojde k přírodní katastrofě, průmyslové havárii, geopolitickému konfliktu nebo třeba epidemii a tím výpadku dodavatele, může to stát firmu na druhé straně planety kvůli zastavení její továrny miliardy.

V centru Prahy ale existuje podnik, který tomu umí zabránit. Respektive umí na základě analýzy obrovského množství zdánlivě nesouvisejících zpravodajských informací z mnoha různých internetových zdrojů firmám odhalit, že se blíží velký problém. Služby tuzemské společnosti Semantic Visions, kterou založil podnikatel a fanoušek technologií František Vrabel, využívají nejen velcí výrobci jako Boeing nebo Toyota, ale i třeba banky či vlády. Vrabelův příběh je námětem dalšího dílu seriálu Ekonomu o inovativních českých firmách a o tom, kudy by mohla vést cesta české ekonomiky k vyšší přidané hodnotě.

Dva pády a třetí život

Cesta společnosti Semantic Vision byla mimořádně komplikovaná. František Vrabel stavěl v 90. letech obchodní centra, ale táhlo ho to k technologiím. Vydělané peníze tak investoval do založení společnosti, která vyvíjela bezpečnostní software pro e‑shopy. Když pak na přelomu tisíciletí splaskla takzvaná internetová bublina, do problémů se dostala i Vrabelova společnost.

Všimla si jí ale americká armáda, se kterou pak firma spolupracovala na vojenskozpravodajských projektech. Tam se Češi dostali k analýze velkých dat a automatickému počítačovému pochopení jazyka. Američané ale chtěli pracovat jen s angličtinou. „Rozhodovali se tak na základě nedostatečných informací. Chtěl jsem vytvořit systém, který by toto překonal a využil by sílu informací, které jsou i v dalších jazycích,“ popisuje Vrabel.

V roce 2005, kdy svou firmu přejmenoval na Newstin, tak začal vyvíjet internetový vyhledávací nástroj zaměřený na sémantickou analýzu, která je založená na automatickém pochopení různých typů výrazů v mnoha jazycích. V následujících letech otevřel pobočku v americkém Silicon Valley, kde začal jednat s technologickými giganty jako Google, Microsoft nebo Intel o spolupráci a investici. Pár dnů před podpisem smlouvy s výrobcem čipů Intel, který si od rozvoje složitých sémantických technologií sliboval, že v počítačích bude potřeba více výpočetního výkonu a tím i mikroprocesorů, ale došlo k pádu banky Lehman Brothers a rozpoutání ekonomické krize. Z kontraktu tak sešlo.

V Česku Semantic sleduje přes pět tisíc webů, z nichž dvacet vytvoří 90 procent dezinformací na českém internetu.

I když se Vrabel snažil svou firmu zachránit, v roce 2011 přišel krach. Jeho projekt do té doby stál zhruba 150 milionů korun a část z toho tvořil bankovní úvěr, za který ručil celým majetkem firmy včetně dat a zdrojového kódu k softwaru. Tato pohledávka se nakonec dostala k internetovému podnikateli Janu Bartovi, který stojí například za vznikem portálu ePojištění.cz a v současnosti investuje spolu se společníky prostřednictvím fondu Pale Fire Capital do technologických firem.

Vrabelovi se podařilo dát opět dohromady klíčovou část týmu a díky Bartovým financím opět rozjet – pod názvem Semantic Visions – skomírající firmu. Ta se posléze začala zaměřovat na analýzu velkých zpravodajských dat z internetu, ze kterých tahá souvislosti a radí firmám, kde hrozí jejich dodavatelským řetězcům nebezpečí. Ani to ale nezajistilo Vrabelově firmě okamžitý nástup. „Trvalo ještě několik let, než se to chytlo, než komerční sféra pochopila, co děláme. V posledních čtyřech pěti letech už jsme na vzestupné trajektorii,” říká Vrabel, který dnes v Semantic Visions vlastní pětinový podíl, zbytek patří Pale Fire Capital. Letos se obrat firmy vyšplhá ke sto milionům korun.

Potenciál celého trhu přitom roste. Jeho velikost se podle průzkumu společnosti Research And Markets předloni pohybovala lehce pod miliardou dolarů a do roku 2027 má vyrůst až na dvojnásobek.

Do vývoje softwaru, který varuje před ohrožením dodavatelských řetězců kvůli počasí, konfliktům nebo nehodám, přitom investuje i řada globálních společností. Jednou z nich je například logistický koncern DHL, jenž takový nástroj začal vyvíjet v roce 2012 a později jej spojil s několika dalšími do instrumentu s názvem Everstream Analytics.

Řetězce i dezinformace

Pro restart Semantic Vision byla klíčová dohoda o spolupráci s německým softwarovým gigantem SAP, který vytváří podnikové informační systémy. Ten koupil v roce 2012 za 4,3 miliardy dolarů společnost Ariba. Přes její aplikaci si firmy po celém světě objednávají dodávky dílů a zboží za více než tři biliony dolarů ročně. A SAP jim k tomu nabízí i nadstavbu v podobě detekce a řízení rizikových událostí, které by mohly dodávky ohrozit. Tato funkce je založená právě na systému Semantic Visions, jenž sleduje v reálném čase aktivity milionů firem a různých internetových informačních zdrojů. „Sbíráme a vyhodnocujeme zhruba 90 procent světového obsahu, který má charakter zpráv,“ popisuje Vrabel. Jde o zpravodajské portály, blogy či weby státních institucí, burz, regulátorů, univerzit, think‑tanků nebo byznysových sdružení.

„Nefunguje to v režimu vyhledávání, ale v režimu automatické detekce firmám neznámých událostí, které se odehrávají nebo právě odehrály. Dalo by se i říct, že krátkodobě předpovídáme budoucnost, protože víme, co se právě děje, ale naši zákazníci by se to dozvěděli až za pár dnů,“ dodává Vrabel.

Hlavní rizika pro dodavatelské řetězce nyní vyplývají z pandemie covidu. „V současnosti je to nedostatek dopravních kapacit, rostou ceny vstupních surovin a zvyšuje se nerovnováha mezi poptávkou a schopností uspokojit dodávky. Také rostou rizika v oblasti kybernetické bezpečnosti, což souvisí se zvýšeným využíváním komunikačních nástrojů a práce z domova,“ konstatuje Vrabel.

Dalším zdrojem příjmů jeho firmy je analýza dezinformačních kampaní. V této oblasti spolupracuje především s národními vládami, například s americkým ministerstvem zahraniční nebo českým ministerstvem zdravotnictví.

V Česku Semantic Visions sleduje přes pět tisíc webů, z nichž dvacet vytvoří podle Vrabela 90 procent dezinformací na českém internetu. „Tahle dvacítka dlouhodobě pracuje ve prospěch Ruska,“ říká šéf firmy. O ruských agentech a proruských akti­vistech, kteří v Česku šíří dezinformace s cílem oslabit Evropskou unii a NATO, informovala i Bezpečnostní informační služba.

Do budoucna vidí Vrabel velký potenciál své firmy v analýzách nejen dezinformačních kampaní, ale veškerého dalšího obsahu, který poškozuje společnost. Jde zejména o sociální sítě jako Facebook, na kterých se šíří nepodložené poplašné a podvodné zprávy. Kvůli tomu už řada zemí světa uvažuje o regulaci těchto sítí.

Související