Historický akční film Statečné srdce získal v roce 1996 pět Oscarů a jen v kinech vydělal přes 200 milionů dolarů. Tenhle hit herce a režiséra Mela Gibsona dokázal ale ještě něco jiného. Díky němu se toho roku zčtyřnásobil počet návštěvníků National Wallace Monument. Památníku, který byl vystavěn na počest skotského hrdiny 13. století, o němž Gibsonův film vyprávěl. Podobný efekt měla i série filmů o Harrym Potterovi. Podle studie zveřejněné v Journal of Travel Research v roce 2006, se v každé britské lokaci, kde byly filmy natáčeny, následně zvedl počet turistů minimálně o 50 procent.
Filmová turistika je fenomén známý od dob, kdy se film stal masovou zábavou. Už před druhou světovou válkou se kvůli promítání Vzpoury na lodi Bounty (1935) s hercem Clarkem Gablem zvýšil počet návštěvníků Tahiti. Oscarový Most přes řeku Kwai (1957) zase přilákal řadu turistů na Srí Lanku. K jejímu opravdovému rozvoji došlo ale až v posledních dekádách spolu s tím, jak se cestování po světě stalo dostupnějším širším vrstvám lidí.
Filmoví turisté přinesou stovky milionů dolarů
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později