Historický akční film Statečné srdce získal v roce 1996 pět Oscarů a jen v kinech vydělal přes 200 milionů dolarů. Tenhle hit herce a režiséra Mela Gibsona dokázal ale ještě něco jiného. Díky němu se toho roku zčtyřnásobil počet návštěvníků National Wallace Monument. Památníku, který byl vystavěn na počest skotského hrdiny 13. století, o němž Gibsonův film vyprávěl. Podobný efekt měla i série filmů o Harrym Potterovi. Podle studie zveřejněné v Journal of Travel Research v roce 2006, se v každé britské lokaci, kde byly filmy natáčeny, následně zvedl počet turistů minimálně o 50 procent.
Filmová turistika je fenomén známý od dob, kdy se film stal masovou zábavou. Už před druhou světovou válkou se kvůli promítání Vzpoury na lodi Bounty (1935) s hercem Clarkem Gablem zvýšil počet návštěvníků Tahiti. Oscarový Most přes řeku Kwai (1957) zase přilákal řadu turistů na Srí Lanku. K jejímu opravdovému rozvoji došlo ale až v posledních dekádách spolu s tím, jak se cestování po světě stalo dostupnějším širším vrstvám lidí.
Filmoví turisté přinesou stovky milionů dolarů
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Kain
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



