Český designér Jiří Jiroutek vytvořil v roce 1958 skříňky s pastelovými dvířky a šikmými nožkami. Nábytek v populárním bruselském stylu a cenově dostupná výbava domácnosti rychle zlidověla. V 60. letech byla součástí snad každého bytu v Československu. Časem vyšla z módy, nahradil ji nábytek modernější, levnější a skříňka ze série U-450 skončila na smetišti, v lepším případě ji osvícenější příbuzní odložili na půdu.
Ti, kdo dnes v podkroví slavnou Jiroutkovu skříňku objeví, jsou šťastlivci! Komody s barevnými šuplíky jsou zase trendy a ve zrekonstruovaném stavu se prodávají za 15 tisíc korun, někdy i více. Příběh vzkříšení skříněk známých jako U-450 je dobrým příkladem, proč se nevyplácí dobrý design podceňovat. Zraje stejně jako víno, dokáže lahodit vkusu i dalším pokolením a jeho cena do budoucna stoupá.
„Klíčový je kvalitativní pohled na daný předmět, jeho aktuálnost, kontextualizace, umělecký a funkční aspekt, společenský rozměr, udržitelnost. Důležitá je také pozice designu v rámci tvorby autora − zda jde například o signifikantní předmět v jeho tvorbě,“ vysvětluje ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press, jak postupuje při výběru z děl současného designu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později