Před třiceti roky prožíval evropský automobilový průmysl turbulentní časy. Spojení Škody s Volkswagenem bylo jen jedním z mnoha. Na rozdíl od řady jiných fúzí se však tato operace zdařila.
Vstup Volkswagenu do mladoboleslavské automobilky, k němuž došlo 16. dubna 1991, znamenal velkou událost pro Čechy a pro vedení německého koncernu. Privatizace Škody předurčila, jakou cestou se bude ubírat tuzemský průmysl, představovala důležitý politický signál a byla splněným snem tehdejšího předsedy představenstva Volkswagenu Carla Hahna. Automobilový svět se však neotřásl.
Mnozí lidé ze západních zemí auta s okřídleným šípem vůbec neznali. Nebo pro ně škodovky představovaly komickou a poruchovou raritu. Škoda byla v evropském kontextu pouze menší, zato hrozivě zadluženou automobilkou. Nabízela jen jednu modelovou řadu. Prodej Favoritů navíc extrémně závisel na domácím trhu, přičemž Československu hrozil rozpad s nejistými následky.
Ani postavení koncernu Volkswagen ještě nebylo tak silné, jako je v tomto století. Mnozí si dosud živě pamatovali jeho trable, způsobené letitou neschopností nabídnout důstojného nástupce zastaralého Brouka, z nichž se vymanil až díky typu VW Golf z roku 1974.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později