Před třiceti roky prožíval evropský automobilový průmysl turbulentní časy. Spojení Škody s Volkswagenem bylo jen jedním z mnoha. Na rozdíl od řady jiných fúzí se však tato operace zdařila.
Vstup Volkswagenu do mladoboleslavské automobilky, k němuž došlo 16. dubna 1991, znamenal velkou událost pro Čechy a pro vedení německého koncernu. Privatizace Škody předurčila, jakou cestou se bude ubírat tuzemský průmysl, představovala důležitý politický signál a byla splněným snem tehdejšího předsedy představenstva Volkswagenu Carla Hahna. Automobilový svět se však neotřásl.
Mnozí lidé ze západních zemí auta s okřídleným šípem vůbec neznali. Nebo pro ně škodovky představovaly komickou a poruchovou raritu. Škoda byla v evropském kontextu pouze menší, zato hrozivě zadluženou automobilkou. Nabízela jen jednu modelovou řadu. Prodej Favoritů navíc extrémně závisel na domácím trhu, přičemž Československu hrozil rozpad s nejistými následky.
Ani postavení koncernu Volkswagen ještě nebylo tak silné, jako je v tomto století. Mnozí si dosud živě pamatovali jeho trable, způsobené letitou neschopností nabídnout důstojného nástupce zastaralého Brouka, z nichž se vymanil až díky typu VW Golf z roku 1974.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



