Starší se potřebují naučit nové technologie, mladší zase nabýt pocitu, že jsou v něčem dobří. Setkání generací, ke kterému by ve firmě jinak nedošlo, dá oběma stranám pocit užitečnosti. autor: Shutterstock
Hana Vacková, redaktorka Hospodářských novin a týdeníku Ekonom
Případů, kdy žáci základních škol učili své učitele, jak zacházet s nástroji digitální komunikace, jako je Zoom, bylo v posledním covidovém roce pár vidět. Jedním z nich je desetiletý Jakub Denemark, který ve své třídě na Základní škole Gutova v Praze 10 rozhýbal digitální výuku a vyhrál anketu Economia Hvězdy výuky na dálku. Takové případy, kdy třeba fungování na sociální síti LinkedIn učí svého šedesátiletého šéfa dvacetiletý nováček, jsou vidět i ve firmách. Za předání know-how není potřeba vždy platit externistům. Pokud se mladí zaměstnanci v podniku propojí se seniorními pracovníky, může firma nejen ušetřit za školení, ale i zmírnit fluktuaci svých nejmladších či předčasné odchody do důchodu.
Přenášení znalostí a zkušeností mladších na starší zastřešuje termín reverzní mentoring. Je to vlastně jen vzájemná forma klasického mentorování, v němž zkušenější zaměstnanec předává své znalosti mladšímu. Firmy ho budou potřebovat stále víc kvůli tomu, jak budou technologie pronikat do práce, a také s tím, jak bude stárnout zaměstnanecká populace. Už nyní je průměrný věk zaměstnanců 43 let a kvůli slabým mladým ročníkům se bude jen zvyšovat. České firmy však se vzájemným interním vzděláváním pracují jen velmi málo.
Zadejte prosím platný e-mail.Tento e-mail je již použit. Zadejte jiný nebo se přihlaste
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.
Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:
Platba kartou
Rychlá online platba
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
[name_short][notes.note_1][notes.note_2]
Vybrané předplatné[name][notes.note_1].
[email]Přihlášený uživatel
[number]Platnost do: [valid.month]/[valid.year]
Upozornění 2 dny před automatickou obnovou předplatného
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s.
Odmítnout zasílání
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získavat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem a službami, například:
Odkaz na stažení mobilní aplikace
Aktivační kód pro přístup k audioverzi obsahu
Informace o podstatných změnách a produktových novinkách
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.