Relativně velké množství firem v Česku začíná do své logistiky zapojovat automobily s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Postupně vzrůstá i počet plnicích stanic, kterých je po celé republice už více než 400.

Firmy mají dvě možnosti, jak svou flotilu převést na CNG. Mohou buď nechat konvertovat motory stávajících vozidel tak, aby mohly využívat jak zemní plyn, tak benzin, nebo přímo nakoupit speciálně vyrobené vozy s palivovou soustavou uzpůsobenou na CNG už z výroby. Převod motorů je poměrně náročným úkonem, který pro každé jednotlivé vozidlo přijde na desítky tisíc korun. Spíše se tedy doporučuje vozidla na tento alternativní pohon rovnou koupit.

Drtivá většina prodávaných vozů s pohonem na CNG má bivalentní motor, takže jezdí na plyn i benzin. Rozdíl v ceně oproti autům s klasickým spalovacím motorem není tak velký. Výhodnost nákupu či převedení se ovšem projeví až po několika letech, je tedy dobré před investicí do CNG zvážit, kolik kilometrů firemní vozy najezdí a jak dlouho budou sloužit.

CNG a daňové zvýhodnění

Jedním z hlavních nástrojů, kterými vláda zvýhodňuje ekologicky šetrnější vozidla, je zdanění. Spotřební daň za CNG začala při jeho zavedení na náš trh na nule, postupně se ale začíná zvyšovat. Od letošního roku došlo k výraznému navýšení na 2,80 koruny za metr krychlový, což je prakticky dvojnásobek oproti dani, která platila v předchozích dvou letech. Neznamená to ale, že by byl konec s výhodností CNG. Jeho cena se stále pohybuje výrazně níže, než je tomu u benzinu nebo nafty.

Vláda se zavázala k tomu, že zvýhodněné zdanění pro CNG potrvá minimálně do roku 2025 a nepřekročí v tomto období tři koruny za metr krychlový. Další výrazné zdražení tedy v příštích pěti letech nepřijde. Zcela zaručit, že cena CNG zůstane na nízké úrovni, ale nelze. Mimo jiné je daň za CNG závislá na výši schodku státního rozpočtu, inkasu spotřební daně z minerálních olejů či minimální sazbě daně stanovené EU.

Používání CNG je ovšem pro řidiče cenově výhodné nejen kvůli spotřební dani, která snižuje cenu paliva. Automobily, které využívají stlačený zemní plyn, jsou také osvobozeny od silniční daně. To platí pro vozidla s hmotností nepřesahující 12 tun. Na silniční dani tak mohou řidiči ročně ušetřit v některých případech více než 4000 korun.

Plyn versus elektřina

Z hlediska emisí jednotlivých automobilů nad CNG i ostatními verzemi alternativních pohonů stále vítězí elektromobilita. Zatím ale naráží na omezené výrobní kapacity jednotlivých automobilek. K tomu je nutné přičíst vysoké pořizovací náklady a také takzvané nepřímé emise, které vznikají při dobíjení elektřinou z uhelných elektráren. Nemluvě o uhlíkové stopě procesů nutných pro těžbu, přepravu a zpracování materiálů využívaných pro výrobu elektrobaterií.

Podpora CNG a jeho rozšiřování je proto mezistupněm, který by mohl výrazně snížit nápor dopravy na životní prostředí.

Související