Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
tolik bych chtěl začít nějak jinak, ale nejde to. Březnové číslo Moderního řízení vznikalo ve velmi turbulentní době. Svůj úvodník píši přesně v polovině prvního dne celorepublikové karantény, kterou vyhlásila vláda ČR, aby zpomalila šíření nového typu koronaviru, způsobujícího onemocnění Covid-19. Česká republika již několik dní funguje v krizovém režimu, který − podle všeho − potrvá ještě řadu týdnů. Je proto docela možné, že i karanténa se prodlouží o další týden (týdny), a vy se tak budete pročítat tímto vydáním ve své domácí kanceláři. Mimochodem, věděli jste, že termín home office, jakkoliv zní anglicky, se v angličtině (hlavně na britských ostrovech) používá v poněkud jiném významu než u nás? Pro Brity je totiž Home Office místnost v jejich domě vybavená jako pracovna. Rozhodně tím nemyslí práci z domova. Ale ať tomu budeme říkat jakkoliv, pro mnoho firem je právě karanténa skutečnou výzvou. Nezbývá jim než zaměstnancům práci z domova umožnit. Povede se to? Kdo ví. V každém případě vám mohu již nyní slíbit, že právě fenoménu vzdálené práce, či chcete-li home officu, věnujeme hned následující číslo Moderního řízení.
HR Meeting se odkládá
I další věc, kterou mám na srdci, bohužel s mimořádnými opatřeními souvisí. Vzhledem k okolnostem i nepříliš příznivým předpovědím jsme bohužel museli rozhodnout o přesunu naší tradiční konference HR Meeting z původního květnového termínu na podzim. Velmi jsme se na vás těšili, domluvení hosté zaručovali skutečně skvělou úroveň, ostatně kdo četl úvodník v minulém čísle, ví. Dlouho jsme váhali, nicméně nakonec nezbyla jiná možnost. Většina řečníků přislíbila svou účast i v náhradním termínu a já věřím, že nám zůstanete věrni také vy. Už teď se těšíme na viděnou.
Lidé jsou doma, roboti pracují
Vlastně to vypadá, že jsme hlavní téma zvolili trochu vizionářsky. Pokud budou muset lidé zůstat doma, kdo bude pracovat? Mohou za nás zaskočit roboti? Slova jako robotizace, digitalizace či automatizace se stala v poslední době skoro zaklínadlem. Průmyslové roboty zná každý, ale napadlo by vás je hledat třeba v HR odděleních? Není to zase až tak daleká budoucnost. V České spořitelně mají chatbota, který si popovídá s kandidátem na volné místo, ve Sberbank zase robot pomáhá při některých rutinních činnostech. Jak nám prozradila provozní ředitelka české pobočky Vratislava Šestáková, robot může být i desetkrát efektivnější než člověk. Třeba tak za nás jednou opravdu zaskočí. Ať vás čtení přivede na jiné myšlenky.