Nápad, nebo lidi? Pro investora jsou rozhodující oba faktory. Skvělý tým zaručí dobře odvedenou práci, ale průlomový a inovativní produkt může převážit nad nedostatkem zkušeností. Důležité je rozlišit mezi nositelem myšlenky a CEO start-upu.
Jak vypadá průměrný startupista?
Jak společnost Aspen Institut tak společnosti Keiretsu Forum Prague SE a PerfectCrowd se v průzkumech shodují na tom, že startuper je ve věku 20 - 39 let a má vysokoškolské vzdělaní.Pouze 19 procent start-upů má mezi zakladateli ženu. V průměru jde především o dvaatřicetiletého muže při zakládání start-upu, startupistům s rozjetým projektem bývá 35 let. Pouze sedm procent start-upů vydrží déle než pět let.
Neexistuje žádný trend v absolvovaných oborech studia. Vzhledem k tomu, že projekty jsou různého druhu, investoři se dívají na vzdělání startupistů pouze u velmi odborných projektů orientovaných na lékařství nebo vývoj produktu, který vyžaduje zkušenosti například v laboratoři.
Co je nejpalčivějším problémem start-upů?
Startupisté mají odborné znalosti a dovednosti. Dokážou realizovat hi-tech produkty, ale pokulhávají v sebeprosazení a marketingu produktu. "Největší problém vidím v přístupu lidí k podnikání a toleranci k riziku obecně. Toto je ta největší překážka, která převyšuje špatné zákony o ochraně duševního vlastnictví, obtížné zakládání společnosti, nepružné a složité právní prostředí obecně. Chybí zde touha dělat nové, nevyzkoušené věci, síla a energie být samostatný, velmi zásadně schází znalost toho, jak funguje podnikání globálně," soudí Hubert Palán v reportu společnosti Keiretsu Forum, zakladatel startupu ProductBoard.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později