Na konci minulého roku po dvanácti letech odešel z bankovní rady České národní banky. Ekonom Mojmír Hampl nyní přednáší, v rozhovoru prozradil, že nastupuje jako předseda dozorčí rady Czech Financial Benchmark Facility. Ale hlavně sleduje kolegy z ČNB, jak moc vystoupají se základní úrokovou mírou vysoko. Bez překvapení stále tvrdí, že je možné jít pořád ještě nahoru: "Zvýšení o 25 bodů na dvě procenta i mírně nad Česko unese." Bankovní rada mu dala na posledním zasedání minulý čtvrtek za pravdu, když zvedla sazbu právě na dvě procenta.
Za nepochopitelné považuje Hampl některé současné vládní nápady, jako je zdanění rezerv pojišťoven, což jen podpoří odliv zisků. Nebo domácí ticho kolem unijního plánu takzvaných udržitelných financí, podle kterého by finanční sektor musel podporovat zelené cíle EU. "Když to mám přehnat: z bank uděláme neziskovky, které nemají vydělávat svým akcionářům, ale subvencemi a pobídkami plnit nějaký politický cíl," varuje Hampl.
Když jste na konci minulého roku odcházel z bankovní rady České národní banky, trochu furiantsky jste se rozloučil v listopadu hlasováním pro zvýšení sazeb dokonce o půl procentního bodu. Nikdo se k vám nepřidal. A tento rok vidíme váhání ČNB, zda vůbec překonat dvě procenta. Čas zvyšování sazeb skončil?
Ale to nebylo nic furiantského. Já to myslel smrtelně vážně. Už v některých předchozích hlasováních jsem byl trochu v předvoji a pak realita ukázala, že byl čas sazby zvyšovat. V posledních asi 12 měsících jsem měl skutečně za to, že domácí poptávkové tlaky jsou silné, ekonomika je jimi doslova napěchovaná. Možná později, než se čekalo, ale o to intenzivněji se projevoval růst reálných mezd a následně růst spotřebitelských cen. Takže jsem usuzoval, že je třeba už trochu šlapat na brzdový pedál a posouvat sazby blíž k rovnováze. Řeknu to takto: kdyby dnes sazby byly výše, ekonomice by se podle mě nic nestalo, byli bychom blíže rovnovážnému stavu a inflace by nelízala tři procenta.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později