Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) chystá daňové změny za miliardy. Na státní kasu doléhá nižší hospodářský růst i ne­ustávající zvyšování všech možných dávek. Miliardy příjmů si Schillerová slibuje od zavedení digitální daně, která by ale podle ní měla dopadnout na zahraniční giganty, jako je Google či Facebook, ne na domácí Seznam. Více platit by měly i pojišťovny, tabákové firmy či hazard. Hit koaliční ČSSD − bankovní daň − ale ministryně striktně odmítá, protože by to jen poškodilo českou ekonomiku a náklady by banky promítly do poplatků klientům. Vedle nových daní chce i notně škrtat − od provozních výdajů po peníze, které mají úřady na neobsazená místa.

Z velkých projektů plánuje dotáhnout EET a on-line daňový portál. Již dvakrát ohlašované rušení superhrubé mzdy a snižování daní ale ve vládě opírající se o ČSSD a KSČM asi žádné třetí pokračování mít nebude: "Upřímně říkám, v této chvíli jsem k tomu skeptická," uvádí Schillerová.

Na stole jsou nové daně. Asi největší shoda ve vládní koalici je na nové digitální dani. Jak by měla podle vás vypadat, aby byla smysluplná?

Do měsíce pošlu návrh do meziresortního připomínkového řízení. Pro mě to není nic, co by zčistajasna spadlo z nebe. V této věci jsem podepsala i memorandum OECD, protože smysluplné to je ideálně v celosvětovém formátu. Tak velký projekt ale bude nějakou dobu trvat. Podpořila jsem i unijní návrh, se kterým přišla Francie s Evropskou komisí…

... z toho však nic nebude.

Bohužel to spadlo pod stůl asi před šesti týdny. Takže jsme si v Česku řekli, že půjdeme národní cestou, podobně jako Rakousko. Nesprávně se tomu někdy říká sektorová daň, ale tak to není.

Kloním se k pětiprocentní digitální dani. Její výnos může představovat jednotky miliard korun ročně.

A co to tedy je?

Vyrovnávací daň. Internetové platformy zde podnikají, ale neplatí zde daně podle principu zdanění. My říkáme: Z činností, které provozují na území České republiky, ať platí vyrovnávací daň. Je to o třech parametrech. Nejprve jde o objem služeb. Už nyní vám mohu říct, že největší bude jistě reklama. Ale mohou být zahrnuty i další služby. Dalším parametrem je stanovení, kterých firem se to bude týkat.

To stanovíte přes obrat?

Jsem pro tento model s přesně definovanými podmínkami. Pak tam asi spadnou firmy jako Facebook, Google a další giganty.

A co Seznam? Z hlediska světa nepodstatný, ale u nás v mnohých službách lídr.

Podle mne do toho spadnou jen ty celosvětové giganty.

Takže Seznam, který zde platí čtvrt miliardy na korpo­rátní dani, zůstane na svém, a světoví lídři, kteří zde odvádí jen miliony, něco doplatí prostřednictvím digi­tální daně?

Tak to pravděpodobně dopadne.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 90 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.