V Česku už padaly návrhy na změnu hymny, možná je ale čas spíše změnit státní znak. Stagnující republice by místo dvouocasého lva více svědčila jako symbol mýtná brána. V kauze obřího tendru je totiž o republice vše. A své bude asi muset doříct i policie, která v rámci zátahu vyslýchá i druhého muže vládního hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Ten tvrdí, že svými pokoutními schůzkami ušetřil státu 1,5 miliardy korun.
Ale popořadě. K prvnímu tendru z roku 2006 se nemá cenu ani vracet. To byla tak urputná soutěž, až soutěžil jen jeden zájemce, který kupodivu i vyhrál, a to s nijak nízkou cenou.
O deset let později byla šance tendr už zvládnout lépe. Hnutí ANO přišlo do politiky se slibem schopného manažerského řízení a od roku 2014 drželo ministerstvo dopravy. Výsledkem ovšem bylo jen potupné prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky, což bylo na samé hraně zákona.
Nakonec za obrovských tlaků soutěž proběhla a vyhrálo konsorcium CzechToll a SkyToll s cenou 10,75 miliardy za satelitní mýto.
Ale to rozhodně nebyl konec problémů. Soutěž byla napadána za neregulérnost, v zadání poletují nesmyslně stovky kilometrů silnic první třídy, u kterých nikdo neví, zda je opravdu zpoplatnit. A týdeník Ekonom vypátral, že z největší státní zakázky jde tři čtvrtiny prací někam do kyperské schránky, za kterou se skrývají lidé s vazbami na skupinu J&T.
A když už to vypadalo, že nic horšího nemůže přijít, zaklepe policie.
Faltýnek tvrdí, že jen vyjednával s Kapschem a antimonopolním úřadem, aby tendr vůbec mohl proběhnout. Ale Babiše jistě naštve, že zatímco jeho ministr dopravy vše směruje k úspěchu CzechTollu, za kterým stojí PPF, jeho pravá ruka se paktuje s vyřazeným rakouským Kapschem.
ANO kdysi slibovalo řídit stát jako firmu. Byl to nesmysl, ale lidé znechucení dosavadní politikou tomu uvěřili. Nyní se ukazuje, že stát opravdu byl řízený jako firma, ale ta samá zakázka se v jednom čase podbízela dvěma zájemcům najednou. A to by si žádná firma neměla dovolit, i kdyby byla ze všech nejmocnější.