Stále kolem sebe vidíme mnoho byznysových žraloků, kteří si myslí, že obchod je o tom, jak druhého slušně řečeno "obrat" v bílých rukavičkách. Tyto často do očí bijící podnikatelské zlodějny však nevypovídají nic o tom, jaký je běžný průměrný podnikatel. A nic na tom nezmění ani "mediální kauzy". Neboť většina malých, středních, ale i větších podnikatelů vesměs ve skrytu, bez fanfár či okázalosti buduje své byznysy na hodnotách, které jsou prověřeny v čase. Na druhé straně, nikdo z nás, nejen byznysmenů, ale lidí obecně, není bílý "čistý" nepopsaný papír. Přístup k životu či podnikání à la "Mirek Dušín" (nereálný kladný hrdina) bude autentičtější na stránkách životopisů světců než u podnikatelů a manažerů.
Tvrdá práce, střídmost a hospodárnost jsou stále hodnotami, které v dlouhodobém horizontu přinášejí výsledky a užitek. A jak říkal již Homer v Odysseji: "Spravedlivé jednání přináší nejvíce užitku až na konci." A v tom vidím problém "dneška". Většina z nás chce vše hned. Chybí trpělivost, ochota postupnými krůčky v řádu let dosahovat toho, čeho si mnozí umanuli dosáhnout za pár měsíců či rok. V čem je tedy problém konkrétně? Mám za to, že příliš mnoho sledujeme náklady, příliš málo sledujeme hodnoty. Hodně spekulujeme, málo budujeme a investujeme. Hledáme velmi složitá řešení, málo jednoduchosti. Příliš kalkulujeme, málo důvěřujeme. Chceme až moc prodávat, málo sloužit. Příliš se soustředíme na "úspěch", málo na charakter. A jak podotkl J. C. Bogle (americký magnát a filantrop), vyznáváme až moc hodnot 21. století, málo hodnot 18. století.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Jemelka
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



