Český automobilový průmysl si v následujícím roce udrží vysokou konkurenceschopnost a zůstane klíčovým oborem tuzemského hospodářství. Všichni výrobci motorových vozidel na evropském kontinentě se však dostávají do vleku politických událostí.
Britský trh patří k nejdůležitějším jak z pohledu Škody Auto, tak z hlediska vozů Hyundai vyráběných v Nošovicích. Pro kolínskou společnost TPCA je to dokonce trh číslo jedna. Zásadní otázka tedy zní, jak proběhne odchod Spojeného království z Evropské unie. Komplikace při "rozvodu" mohou na automobilový průmysl tvrdě dopadnout.
Jednou z prvotních příčin znechucení části Britů z Evropské unie bylo někdejší rozhodnutí skupiny PSA uzavřít továrnu v Británii a vyrábět vozy značky Peugeot na Slovensku. Jinak automobilky neměly na rozhodování britských občanů téměř žádný vliv. Za druhý politický problém si však mohou. Aféra koncernu Volkswagen s obcházením testů vyvolala v Bruselu tlak na prudké snižování emisí a s tímto požadavkem se výrobci budou muset v roce 2019 intenzivně vyrovnávat. Kvůli přípravě vozidel poháněných elektřinou investují obrovské částky.
Jen německé automobilky chtějí v příštích dvou letech vložit do elektrických automobilů 40 miliard eur, v přepočtu bilion korun. V roce 2030 mají elektromobily tvořit kolem 30 procent nových aut na německém trhu, zatímco v současné době mají méně než dvě procenta.
Metoda cukru a biče
Jenže přes veškeré regulace, politické proklamace a manažerské plány hraje na trhu klíčovou roli zákazník. Nebude snadné ho získat. Elektromobily jsou zatím drahé, nevyhovují všem a ne každá země je tak bohatá jako Norsko, aby mohla kupcům poskytovat obrovské daňové úlevy a všemožné další výhody. Vlády budou mít tendenci používat vedle cukru i bič. Francie se pokouší přimět řidiče k používání ekologických alternativ zdražením ropných produktů. Výsledkem jsou masové protesty řidičů a násilné scény v ulicích.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později