Český automobilový průmysl si v následujícím roce udrží vysokou konkurenceschopnost a zůstane klíčovým oborem tuzemského hospodářství. Všichni výrobci motorových vozidel na evropském kontinentě se však dostávají do vleku politických událostí.
Britský trh patří k nejdůležitějším jak z pohledu Škody Auto, tak z hlediska vozů Hyundai vyráběných v Nošovicích. Pro kolínskou společnost TPCA je to dokonce trh číslo jedna. Zásadní otázka tedy zní, jak proběhne odchod Spojeného království z Evropské unie. Komplikace při "rozvodu" mohou na automobilový průmysl tvrdě dopadnout.
Jednou z prvotních příčin znechucení části Britů z Evropské unie bylo někdejší rozhodnutí skupiny PSA uzavřít továrnu v Británii a vyrábět vozy značky Peugeot na Slovensku. Jinak automobilky neměly na rozhodování britských občanů téměř žádný vliv. Za druhý politický problém si však mohou. Aféra koncernu Volkswagen s obcházením testů vyvolala v Bruselu tlak na prudké snižování emisí a s tímto požadavkem se výrobci budou muset v roce 2019 intenzivně vyrovnávat. Kvůli přípravě vozidel poháněných elektřinou investují obrovské částky.
Jen německé automobilky chtějí v příštích dvou letech vložit do elektrických automobilů 40 miliard eur, v přepočtu bilion korun. V roce 2030 mají elektromobily tvořit kolem 30 procent nových aut na německém trhu, zatímco v současné době mají méně než dvě procenta.
Metoda cukru a biče
Jenže přes veškeré regulace, politické proklamace a manažerské plány hraje na trhu klíčovou roli zákazník. Nebude snadné ho získat. Elektromobily jsou zatím drahé, nevyhovují všem a ne každá země je tak bohatá jako Norsko, aby mohla kupcům poskytovat obrovské daňové úlevy a všemožné další výhody. Vlády budou mít tendenci používat vedle cukru i bič. Francie se pokouší přimět řidiče k používání ekologických alternativ zdražením ropných produktů. Výsledkem jsou masové protesty řidičů a násilné scény v ulicích.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



