Evropská unie chystá novou regulaci elektronických tržišť, on-line srovnávačů cen a internetových vyhledávačů. Nová právní úprava má zvýšit transparentnost digitálního trhu a posílit postavení obchodníků, kteří přes platformy, jako jsou například Amazon, eBay, Zboží.cz či Google Pay, nabízejí své zboží a služby. Evropská unie tak chce reagovat na stížnosti obchodníků, podle kterých řazení nabídek a výsledků vyhledávání poškozuje hospodářskou soutěž.
Přes on-line tržiště, internetové srovnávače a vyhledávače se v Evropské unii prodá 60 procent zboží a služeb určených konečným spotřebitelům a třetina těch, které nakupují veřejné instituce. Platformy stále více ovlivňují i nákupní chování spotřebitelů. Téměř dvě třetiny Evropanů hledají zboží na internetu prostřednictvím vyhledávačů, kterým je především Google, a zhruba polovina z nich si před nákupem přes internet prověří nabídky přes některý webový srovnávač. Třetina evropských spotřebitelů pak on-line nabídku zkoumá i před nákupem v kamenném obchodě.
Jenže výsledky vyhledávání a srovnání cen nemusí vždy spotřebitelům dát na prvním místě nejvýhodnější nabídku. Vyšetřování Evropské komise, které trvalo bezmála deset let a analyzovalo 1,7 miliardy výsledků vyhledávání, například ukázalo, že Google manipuloval výsledky a upřednostňoval vlastní služby před konkurencí. Loni za to Google od antimonopolního orgánu Evropské komise dostal pokutu ve výši téměř 2,5 miliardy eur.
Nejde ale jen o vyhledávače. Na problémy s e-tržišti či obchody s aplikacemi si v nedávném průzkumu poradenské společnosti Ecorys stěžovalo 54 procent obchodníků, kteří přes ně nabízejí své produkty. Vadí jim především jednostranné změny obchodních podmínek, které provozovatelé platforem dělají. Kritizují i netransparentní obchodní politiku nebo nejasné řazení výsledků vyhledávání.
A právě takovému neférovému chování internetových prostředníků vůči inzerentům, kteří jsou na nich často životně závislí, má zabránit nové evropské nařízení, které teď vzniká v Bruselu. Nová pravidla se mají týkat jak evropských tržišť, srovnávačů a vyhledávačů, tak těch mimoevropských, pokud na nich inzerují evropští obchodníci, kteří nabízejí zboží a služby evropským spotřebitelům.
"Provozovatelé by v budoucnu měli představit základní pravidla fungování e-tržišť a nemělo by docházet k neodůvodněným vyřazením obchodníků," popisuje základní novinky, které unie chystá, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Ve svých podmínkách budou muset provozovatelé mimo jiné popsat hlavní parametry, kritéria a procesy, které ovlivňují řazení nabídek a výsledků vyhledávání. Zveřejnit budou muset i poplatky a provize, které od uživatelů za lepší umístění vybírají. Své obchodní podmínky budou muset psát srozumitelným jazykem bez složitých právních obratů a kliček a musí k nim všem uživatelům zajistit jednoduchý přístup.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později