V polovině roku 2020 by měla poprvé odstartovat nová raketa Evropské kosmické agentury (ESA) Ariane 6, jež nahradí současnou Ariane 5. Na vývoji některých dílů se úspěšně podílejí české firmy, které je také budou vyrábět.
"Ariane 6 představuje novou generaci nosičů, která evropským institucionálním uživatelům zpřístupní vesmír za dobrou cenu," uvádějí oficiální materiály ESA. Bude k dispozici ve dvou konfiguracích: se dvěma pomocnými motory na tuhá paliva a výkonnější se čtyřmi pomocnými motory.
Právě zmínka v dokumentech ESA o pomocných motorech prvního stupně (boosterech) je z hlediska České republiky důležitá, protože některé díly pro tento klíčový prvek konstrukce nové rakety se vyvíjejí, testují a budou vyrábět v České republice. Z naší země to dělá součást kosmického průmyslu s velkými perspektivami.
Dvanáct startů ročně
Výkony Ariane 6 se nebudou příliš lišit od současné Ariane 5: jde o středně těžký až těžký nosič srovnatelný s americkou raketou Atlas V nebo Falcon Heavy společnosti SpaceX. V konfiguraci se dvěma pomocnými motory dokáže dopravit na nízkou oběžnou dráhu (na té se pohybuje například Mezinárodní vesmírná stanice) přes deset tun, na geostacionární dráhu (kde jsou telekomunikační a televizní satelity) pět tun nákladu. Se čtyřmi pomocnými motory to je 21,6 tuny na nízkou oběžnou dráhu a 11,5 tuny na geostacionární dráhu.
Více než 140 tun paliva v každém motoru vyhoří za 135 vteřin od startu a ve výšce přes 60 kilometrů se boostery odpojí.
Přednosti oproti Ariane 5 nejsou ve výkonech, ale v ekonomice provozu. Raketa je navržená tak, aby její cena byla oproti předchůdkyni poloviční a přitom byl nosič schopný nejméně dvojnásobného počtu startů ročně. Náklady na jeden start mají činit 75 až 90 milionů eur. Náklady na kilogram vyneseného nákladu mají být dokonce nižší než u Falconu 9, jehož první stupeň umí po splnění úkolu přistát, a jde jej tedy použít znovu. U Ariane 6 se sice o podobném řešení ve vzdálenější perspektivě také uvažuje, předběžné studie ale ukázaly, že při asi deseti startech ročně je ekonomičtější létat s prvními stupni na jedno použití, jejichž výroba je levnější.
V delším časovém horizontu by také měl současný raketový motor prvního stupně Vulcain 2 na kapalný kyslík a vodík nahradit motor Prométheus spalující metan. Měl by být opakovaně použitelný a některé jeho díly se budou vyrábět na 3D tiskárnách.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později