Sdílení aut nemá dostatečnou oporu v zákonech, na poli bicyklů je poněkud přeplněno, tak proč to tedy nezkusit s koloběžkami? A protože potíže sdílených kol naznačují, že vlastní pohon nejpopulárnější pro města nebude, tak proč ne rovnou s elektrickými? Za dnes už miliardovými start-upy Lime, Bird či Spin není v podstatě žádný příběh. Jedná se o překlopení modelu sdílené dopravy do dalšího dopravního prostředku. Přesto jejich byznysmodel dokázal pobláznit investory a ze Spojených států úspěšně expandovat dál. V posledních týdnech třeba až do Prahy, která se nově potýká s volně stojícími zelenými koloběžkami společnosti Lime. Rovněž konkurenční Bird se do české metropole podle všeho chystá.
"V tuto chvíli je to nejlepší věc, kterou doprava budoucnosti má na takzvanou poslední míli," vysvětluje zájem investorů propojit celý řetězec sdílené dopravy Kyle Lui z DCM Ventures.
Miliardové ohodnocení koloběžkových firem nicméně expertům nadzvedává obočí. I ve Spojených státech se totiž dlouhodobě vede debata nad otázkami, které aktuálně řeší Praha. Jak koloběžky a vlastně celou sdílenou dopravu regulovat nebo do jaké míry jsou koloběžky bezpečné pro jejich uživatele a ostatní chodce. A ani byznysmodel, kdy provozovatelé obvykle účtují nástupní taxu (ekvivalent cca jednoho dolaru či eura) a následně si berou minimálně 10 centů za minutu jízdy, není podle odborníků příliš přesvědčivý. Na druhou stranu podle odhadu magazínu Quartz firma Bird vydělává na každé jedné svojí koloběžce ve Spojených státech až deset dolarů denně, u Limu by se dokonce mělo jednat o 20 až 30 dolarů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



