V posledních dvou letech směřuje své cesty opakovaně do Mexika a Číny. Ne že by si tyto země Zdeněk Příhoda, majitel stejnojmenné firmy na výrobu tkaninového potrubí, nějak zvlášť oblíbil, ale založil tam dceřiné společnosti. V obou případech jde o takzvané joint venture, v nichž má 66procentní podíl. A na takových cestách si podnikatel, kterého v cizině nelákají tolik památky či muzea, ale spíš místní obyvatelé, kontaktu s lidmi užije dostatečně. Zblízka pozná jejich názory, zvyky, snaží se pochopit mentalitu, aby jim porozuměl.
"Číňané jsou úspěšní a hrdí. Pokud dojednáme kontrakt finančně, tak naše vztahy končí. V Mexiku je to naopak, jsou to skvělí, přátelští lidé, ale v práci už tak svědomití nejsou," míní Příhoda. Číňan podle něj dokáže být 12 hodin v práci a ještě jít na večeři s pracovními kolegy. "Rodinný život jim nějak nefunguje," dodává. Naopak Mexičané si dokážou života užívat. Každou příležitost využijí k zábavě. "Třeba přenosy z mistrovství světa ve fotbale v Rusku připadaly na dopoledne a zaměstnavatelé dali lidem v Mexiku volno na celý den. Stejně by prý nikdo nepracoval."
Příhoda samozřejmě pracovní cesty spojuje se soukromým poznáváním krajiny, jezdí i na klasické rodinné dovolené. "Na každou cestu se těším, že uvidím něco nového."
Indie: Kdo chvátá, ať se na nic neptá
Když se Zdeněk Příhoda rozhodl, že bude vyvážet, zvolil taktiku objíždění zahraničních veletrhů. Doma sbalil exponáty do menší bedny, tu odeslal na místo a vyjel za ní. Na výstavě si najal tlumočníka a sháněl zákazníky. Dnes vyváží více než 90 procent produkce.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později