Zatímco česká prezidentská kancelář často jedná, jako by byla obchodním zastoupením Pekingu, vyspělé země už poznaly, že za čínskými investicemi není jen obchod. Víc než o značky jde Číně leckdy o citlivé informace a technologické know-how − často strategické povahy. A tak se dveře pro čínské obchodníky začínají přivírat.
"Čína představuje hrozbu nejen pro vládu, ale v konečném důsledku i pro celou naši společnost," uvedl letos v únoru na slyšení v americkém Senátu šéf FBI Christopher Wray. "Jsem proto toho názoru, že bychom měli jako celá společnost zareagovat."
Podle Wraye je cílem Pekingu oslabovat americkou vojenskou, ekonomickou, informační i kulturní sílu.
Netýká se to ovšem jen Spojených států; v popředí tohoto druhu čínských zájmů jsou i vyspělé evropské země.
Sběrači a trojští koně
Vědecká a technologická infiltrace začíná přímo u pramene: na akademické půdě. Podle pracovníků amerických tajných služeb se Číňané nespokojují jen s tím, že americká věda je velmi otevřená a své výstupy poněkud jednostranně zpřístupňuje celému světu. Kromě toho ještě získávají v akademickém prostředí osoby označované jako "sběrače", kteří shromažďují a předávají neoficiální informace včetně osobních dat a snaží se ovlivňovat dění na univerzitách tak, aby to prospívalo čínským zájmům.
Na infekci čínskými penězi jsou obzvlášť citlivé technologické start-upy hladovějící po investorech.
Mnoho jich pochází z komunity zahraničních studentů, kterých je na amerických školách podle údajů ze školního roku 2015−2016 okolo jednoho milionu − a z toho třetina jsou Číňané. Zdaleka ne všichni pracují pro pekingskou vládu, experti ale upozorňují, že čínské instituce zajišťující výměnu studentů pracují na jiném principu než západoevropské. Týká se to zejména Confucius Institutes − v současnosti jich na různých univerzitách funguje 513 a dalších 1074 "Confucius Classrooms" je na základních a středních školách. Jsou přímo napojeny na čínskou vládu prostřednictvím tamního ministerstva školství a z Číny mocně financovány.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později