Když si australská armáda pořizuje munici, její nákupčí díky speciálnímu programu zjistí, kdo požadované střelivo vyrábí a dodává členským státům NATO a dalším spřáteleným armádám. Software, který hlídá veškeré armádní nákupy, dodala australským ozbrojeným silám brněnská společnost Aura, jejíž program MC Catalogue využívají kromě České republiky i armády v dalších 18 zemích světa.
"Vojenské zakázky dnes tvoří 95 procent našeho obratu," říká syn jednoho ze zakladatelů Filip Engelsmann, který firmu s 85 zaměstnanci a tržbami 160 milionů korun ročně vede. Kromě armádních logistických programů prodává Aura i informační systém, jenž řídí agendu exekutorských úřadů a je napojen na státní registry a banky.
Všechny zbraně mají své číslo
Aura vznikla v dubnu 1989, kdy se zaměstnanci brněnského podniku Kancelářské stroje Jan Engelsmann a Zdeněk Buřival rozhodli, že se pustí do podnikání. Založili výrobní družstvo a začali vytvářet a prodávat programy na řízení skladového hospodářství. Po sametové revoluci se družstvo transformovalo na firmu, mezi jejíž zákazníky patřily i ruské automobilky Moskvič a Vaz. Když v roce 1993 vyhrála Aura tendr na informační systém pro českou armádu, začala se specializovat na vojenskou logistiku. Klíčovým exportním produktem se stal právě program MC Catalogue, který si v posledních letech pořídili například v Japonsku, Spojených arabských emirátech a Jordánsku. Program slouží ke katalogizaci všeho, co armády nakupují, podle pravidel kodifikačního systému NATO. "Každá položka, kterou kdy některá z armád států NATO nebo spřátelených zemí zapojených do systému nakoupila, má svoje jedinečné číslo, takzvané NSN," vysvětluje spoluzakladatel firmy a její výkonný ředitel Zdeněk Buřival. "Mohou to být šroubky, tužky i tanky nebo tankery," říká. Když armáda něco nakoupí, nejprve zjistí, jestli už bylo toto zboží kodifikováno. Pokud ne, musí jej kodifikovat sama. Armády, které systém využívají, navzájem sdílejí data, což usnadňuje komunikaci vojenských logistiků z různých zemí i bez znalosti stejného jazyka.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později