Začalo to Abbou, potom přišli Roxette, Europe nebo Ace of Base. Desetimilionový švédský národ se zkrátka vždycky na poli mezinárodní hudby dokázal prosadit. To, co se podařilo Spotify, je ale bezprecedentní. Start-up švédského podnikatele Daniela Eka mění světovou muziku od základu. Více než sedmdesát milionů platících uživatelů a stále rostoucí základna ukázaly směr, jak monetizovat hudbu v době internetu. A tak se vedle "filmového" Netflixu Spotify stalo symbolem budoucnosti domácí zábavy v podobě přístupu k téměř neomezené nabídce hudby za jeden paušální poplatek. Spotify je neoddiskutovatelným lídrem a je podle odhadů minimálně dvakrát tak velké než jeho nejbližší konkurence v podobě Apple Music, Tidalu, Napsteru nebo Deezeru. Chystaný úpis akcií na newyorské burze by podle odhadů mohl stále prodělečné firmě přisoudit až třiadvacetimiliardovou valuaci.

"Opravdu věříme, že písničkou můžeme měnit svět k lepšímu," napsal pětatřicetiletý Daniel Ek do prospektu, kterým newyorskou burzu v těchto dnech požádal o úpis akcií. Oněch písniček má v databázi − uložené na cloudu od Googlu − na pětatřicet milionů. Za přístup k nim zaplatí uživatel deset dolarů měsíčně. K dispozici jsou i bezplatné účty, které jsou pro změnu zatíženy reklamou.

Budoucnost vypadá na první pohled dokonale. Každý si tak může vybrat, co se mu v daný moment trefí do vkusu nebo do nálady. V případě, že tuto volbu udělat nechce, Spotify má připravené nepřeberné množství playlistů, které uživateli vyberou hudbu na míru.

Vyvolené písničky

Na první pohled win-win situace. Skeptici ale upozorňují, že playlisty a algoritmus Spotify z dlouhodobého hlediska hudbu zabíjejí. Posluchači se totiž dostávají do nekonečné smyčky několika málo populárních písní, čímž se ztrácí rozmanitost. Interpretům tak stačí napsat jeden hit, celá alba nikoho nezajímají. A kdo se nedostane do populárních playlistů, jako by nebyl.

Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.