Průměrný počet párů bot, který obyčejný člověk vlastní, zpravidla nepřesáhne deset kusů. Petr Votava však v tomhle ohledu mezi průměr nepatří. Mladý muž z Liberce, který v Českých Budějovicích studuje ekonomii s čínštinou, vlastní jen v kategorii tenisek přes 150 párů bot. Naprostá většina z nich pochází z limitovaných edic značek, jako jsou Nike či Adidas, a představují sběratelské kusy. "Jeden pár má hodnotu zhruba od tří do deseti tisíc," popisuje své teniskové jmění Votava. Hodnota se s postupem času vyvíjí a prodejní cena těch zvlášť ceněných kousků tak může dosáhnout až násobků této ceny.
Za vznikem sbírky nestojí ani tak vášeň pro sportovní obuv, ale především byznys. Dvaadvacetiletý muž je takzvaný "reseller", obchodník s limitovanými edicemi tenisek. Ty buďto vykupuje od lidí, nebo je získává přímo u obchodníků. Ti limitované kolekce prodávají v obchodech, kde se pak tvoří obrovské fronty. Do nich Votava zpravidla vysílá své zástupce.
Jindy zase obchody zákazníky vybírají pomocí losu, kde je logicky získání bot podstatně těžší. Sběratelský kousek Votava následně s dostatečnou přirážkou prodává sběratelům, umělcům a další movité klientele, která se luxusními keckami ráda blýskne, ale čekání ve frontách jim za námahu nestojí.
Mezi jeho zákazníky tak v minulosti patřil třeba i slovenský hiphopový zpěvák Rytmus, bývalý porotce soutěže Česko-Slovenská SuperStar. Většinou boty prodává jednoduše přes svůj facebookový účet, kde se jeho příspěvky zobrazují více než čtyřem tisícům lidí.
Prémiové kecky jsou dobrý marketing. Vytvářejí rozruch a popularizují tak i běžné kolekce.
"Dám fotku na Facebook, nahodím konkrétní model a pak záleží na tom, jestli se trefím do toho, co zrovna někdo poptává," vysvětluje Votava. Přesná čísla říct nechce, ale přeprodejem tenisek se podle svých slov "dostatečně uživí".
Vývoj ceny se samozřejmě u každého kusu liší, Petr Votava však zmiňuje, že boty standardně přeprodává za jedenapůlnásobek ceny. Podařilo se mu však prodat i za sedminásobek původní ceny. "Občas tenisky koupím s tím, že mají potenciál do budoucna, jindy se je snažím otočit hned," popisuje svoji taktiku.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později