Papež František před nedávnem převzal elektromobil Opel Ampera-e. Má pomoci Vatikánu na jeho cestě stát se první zemí světa s nulovými emisemi. Vzhledem k jeho rozloze to zřejmě nebude zas tak těžké, byly ale doby, kdy papeže vozily velké černé limuzíny a o něco později bílé off-roady a SUV. Na emise Svatý stolec tehdy bezesporu nehleděl.
Novodobá historie papamobilů se dá počítat od začátku osmdesátých let. Tehdy automobilka Mercedes-Benz dodala Vatikánu upravený off-road třídy G, který měl sloužit jako vůz pro Jana Pavla II. při jeho návštěvě Německa. Vůz přišel o střechu a byl vybaven zlatými madly, aby se stojící papež měl čeho přidržovat. Auto poháněl benzinový čtyřválec. Nechyběla samozřejmě obligátní vlaječka Svatého stolce. Auto se zapsalo do historie papamobilů jako první, které předvedlo kombinaci bílého laku se zlatými doplňky. Dříve byly papamobily buď jen bílé, nebo černé.
V květnu 1981 papež přežil pokus o atentát, když se ve Vatikánu zdravil s věřícím z otevřeného papamobilu Fiat Campagnola. V reakci na tuto událost Mercedes-Benz dodal nové vozidlo, tentokrát už se známou nástavbou z neprůstřelného skla. Novému papamobilu přibyly i zlacené disky kol, vůz měl černou masku chladiče. Dnes je toto auto k vidění v muzeu automobilky ve Stuttgartu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později