Mimo zemi jeho původu ho zná málokdo, přesto se ho loni prodalo na čtvrt milionu kusů. Řeč je o archaickém sedanu Saipa Pride, který se vyrábí už desítky let v takřka nezměněné podobě. Teheránská automobilka prodává svá auta prakticky jenom v Íránu a konkurence se příliš bát nemusí. Na zemi je jednak uvaleno hospodářské embargo, jednak zase Írán uvalil extrémně vysoké clo na drahá auta z Evropy, které jejich cenu zvyšuje i o 100 procent. Íránci si je tak skoro vůbec nemohou dovolit. Přesto se v této zemi prodá za rok 1,2 milionu aut. Dalšími úspěšnými jsou Peugeot 405 a 206, které jsou na trhu také roky a vyrábí se přímo v Íránu.
Porovnat výsledky trhů z nejrůznějších exotických zemí umožňuje server Bestsellingcarsblog.com, který pravidelně zveřejňuje statistiky. Během jara má už slušnou sbírku, jež zahrnuje Asii, Afriku, Jižní Ameriku nebo Austrálii a Oceánii. Právě na posledním světadílu jsou čísla nejpozoruhodnější. Vyplývá z nich, že na mnoha trzích s drtivou převahou vítězí Toyota. Aktuálně jde s 10 213 486 auty vyrobenými v roce 2016 o druhého největšího producenta vozů na světě. Jen o 100 tisíc kusů ho předběhl gigantický koncern Volkswagen. I když na některých trzích ani Toyota nepotřebuje velké prodeje, aby byla lídrem. Například v ostrovním státě Vanuatu jí patří celých 82 procent trhu. Nejprodávanějším vozem je zde, stejně jako v celé řadě sousedních zemí, její pick-up Toyota Hilux. Za rok se tu ale prodá jen 250 aut. Vůbec nejmenším trhem je království Tonga, kde se ročně udá 53 nových vozů. A i tam vede Hilux.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Markovič
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



