Manažeři a majitelé firem, ostřílení matadoři, kteří po revoluci zakládali nebo pomáhali budovat nové firmy (a mluvím teď o těch úspěšných), začínali v podstatě od nuly. Minimální zkušenosti, minimální know-how, minimum vzorů, od koho se učit. Žádný internet, informační systémy, otřesné překlady manažerské literatury ze zahraničí. A k tomu většina zaměstnanců navyklých "neokrádat" rodinu...
Tihle pánové a dámy za sebou mají neskutečnou dřinu, roky bez dovolené, resty v rodině i osobním životě. Mnohokrát museli riskovat, mnohokrát se to nevyplatilo, přesto byli schopni se znovu odrazit ode dna a zkoušet to jinudy. Klobouk dolů, jenže něco takového nejde dělat donekonečna, protože čas je neúprosný. Roky běží a tito manažeři se pomalu, ale jistě blíží do věku, kdy je, co se týče výdeje osobní energie, výhodnější vsadit na jistotu a zkušenosti než se ztřeštěně vrhat do dalších nových projektů s nejistým výsledkem.
KDYŽ ZKUŠENOST BRZDÍ
Obrovská osobní zkušenost, na které mohou ostřílení manažeři stavět, se však může stát zároveň pastí. Vzletně se tomu říká stabilizace (firmy, divize, oddělení...). Jenže se to dá také nazvat i jinak - konzervace. A když si mladý člověk v návalu emocí pustí pusu na špacír, pak se dozvíme, že manažer je žábou na prameni, která brání rozvoji firmy, inovacím a experimentování.
Mladá generace je oproti počátkům otců-zakladatelů nabušená. Všechno vědí, všude byli (alespoň dvakrát), moderní informační technologie mají v malíčku, v životopisech najdeme hromady absolvovaných škol, praxí, výcviků a školení. To, co dříve trvalo týdny, mají hotové za pár minut. Je to generace velice flexibilní, neváhá pracovat se vším (včetně léta budovaných hodnot firmy) jako se spotřebním zbožím. Je nezatížena zkušeností, nebojí se experimentovat, testovat, vyvíjet. Dlouhodobá strategie je svazuje, mladí lidé žijí spíše kouzlem přítomného okamžiku a rozhodně se nemíní v práci předřít. Buď to jde (relativně snadno) a má to rychlé výsledky, anebo to není nic pro ně.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



