Dveře od auta jsou nuda, dalo by se říct. Otevřít, zavřít a vystoupit, nastoupit. To je, oč tu běží především. Čas od času se ale najdou odvážní designéři, kteří si usmyslí, že i tak obyčejnou věc, jakou jsou dveře, by bylo možné ozvláštnit. Když se jim to povede, dají mnohdy vzniknout ikonickým automobilům.
Takovým bylo například BMW Z1 z roku 1989, které mělo navázat na tradiční lehké roadstery britské školy. Vozy z Albionu mnohdy měly místo dveří jen plátěné náhražky, nebo rovnou nic, což ale pro luxusní vůz z Mnichova příliš nefungovalo. A tak auto přišlo se zásuvnými dveřmi. Stačilo stisknout kliku a dveře se za zvuku elektrického motůrku ladně vnořily do prahů. Na další stisk opět vyjely vzhůru. Bylo to a stále je nezvyklé představení, které přitáhlo hodně fanoušků a později sběratelů.
Vzhůru výklopné dveře se objevovaly a objevují hlavně u sportovních aut, nebo alespoň takových, která se tváří sportovně. To je případ DeLoreanu, který se předvedl v trilogii Návrat do budoucnosti. Nebýt speciálních dveří typu gullwing, šlo by v podstatě o podprůměrné nezajímavé kupé. Dveře, které při otevření připomínají křídla racka, jsou sice hezké, ale zato nepraktické. V moderní podobě se nejvíc povedly automobilce Tesla, která jimi vybavila svůj rodinný Model X. Dveře usnadní nástup do druhé řady sedadel a mají navíc čidla, takže zabrání nechtěnému střetu s okolními vozy či stropem garáže. Kromě toho mají ještě jeden kloub, který umožňuje jejich zvednutí i ve stísněných prostorách.
Poezie dveří
Stejnou klasikou jako dveře typu gullwing jsou i ty protisměrně otevírané. Ty se v předválečných vozech používaly poměrně často, protože se díky nim do vozu elegantně usedá. Vysloužily si ale přezdívku "sebevražedné dveře". Občas se totiž stalo, že se za jízdy otevíraly, což bylo pro nepřipoutanou posádku životu nebezpečné. Jedna automobilka se ale rozhodla svůj odkaz zachovat a používá protisměrné dveře dodnes. Je to Rolls-Royce, jehož vozy díky tomu mají ještě větší eleganci. Dnes už nejsou nebezpečné, po rozjetí se zamykají. Navíc jsou velmi těžké. A i proto má pasažér k dispozici tlačítko, kterým je elektricky zabouchne, aby se nemusel namáhat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 30 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později