Referendum o nádraží v Brně… Už zase? řekne si asi kdekdo. Chápu. Kauza brněnského nádraží už má víc dílů než Tak jde čas s Esmeraldou dohromady. Hlavní postavy už opakovaně zemřely a vytratily se ze scény, přišly zase nové, které zopakovaly stejné chyby jako v minulé sérii a opět se odporoučely, ale nádraží se neodsunulo ani o píď. Nějací zelení bezmozci, jak by řekl kolega Brezina, teď zase vyvolali referendum, ale nikdo vlastně už neví, proč by k němu měl chodit.
Ač je to strašná otrava, pojďme si k tomu říct několik slov. Brněnské nádraží, přesněji Železniční uzel Brno (ŽUB) je důležitý pro budoucnost celé české železniční sítě. Už dnes tvoří v systému kapacitní špunt, který má daleko menší propustnost, než by si zasluhoval a než jaká je poptávka regionální, nákladní, ale už i dálkové osobní dopravy. Pravé peklo nás však může čekat v budoucnu. Dnes jezdíme po železnici rychlostmi jako před 100 lety a všichni, kdo chápou význam a potenciál železnice, si přejí, aby se u nás prosadil koncept vysokorychlostní železnice. Jenže do Brna se dnes umístit takováto vysokorychlostní trať (VRT) nedá. A proto se nedá ani udělat síť VRTek, protože spojení velkých sídel je její jediný smysl. Aby to šlo, musíme mít nové modernizované nádraží. A my se neumíme už 100 let dohodnout, kde ho postavíme.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později