Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Subaru WRX STI
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 2457 ccm
Výkon: 221 kW (300 k)
Toč. moment: 407 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Max. rychlost: 255 km/h
Komb. spotřeba: 10,4 l / 100 km
Rozměry: 4595 x 1795 x 1475 mm
Cena: 1 199 000 Kč
Byly doby, kdy se v běžném provozu objevovaly klony závodních aut. Starší fanoušci vzpomínají ještě na Audi Quattro, mladší zase na Mitsubishi Lancer EVO.
Doba ale vozům s ostrým řízením, tvrdým podvozkem i tuhou převodovkou příliš nepřeje. Posledním přeživším je tak už několik let Subaru WRX STI. Kdo chce vůz, který se co nejvíc přiblíží rallye speciálům, musí sáhnout po něm. S příchodem modelového roku 2016 mu navíc Subaru přidá pár vylepšení, která z WRX STI dělají přece jen civilizovanější dopravní prostředek.
Na první pohled je ovšem jasné, že se WRX STI rozhodně svojí image nehodlá zbavovat. Zejména když ho potkáte v klasické modré barvě, se zlatě lakovanými koly a s masivním přítlačným křídlem na zádi. To je přesně ten typický obrázek, se kterým si Subaru fanoušci spojují už roky. Nadšencům se rozbuší srdce, najde se ale i řada těch, které tohle auto nechává chladné. Japonský přístup je totiž sám o sobě studený a vůz nelze označit za krásný. Jednotlivé linie spíš plní funkci, třeba pokud jde o velký nasávací otvor na přední kapotě.
Pod ní se skrývá dnes už známá klasika. Jde o přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 2,5 litru, který je schopný vyrobit rovných 300 koňských sil. Po nastartování sice trochu štěkne do výfuku, nelze od něj ale čekat žádné přehnané dunění. Někteří konkurenti zabývající se lovem zákazníků mezi méně odvážnými řidiči si zvuk vylepšují klapkami ve výfuku nebo rovnou reproduktory. Subaru ale preferuje upřímnější přístup. Proto vám může po rozjetí naservírovat svist turbodmychadla, které pořádně nabere dech okolo 3000 otáček za minutu, a mechanické bzučení manuální převodovky.
Ti, kdo by si do Subaru WRX STI chtěli přesednout třeba z Volkswagenu Golf R nebo Audi S3, by byli možná trochu zklamaní. Zmíněné vozy totiž dokážou řidiči poskytnout dynamiku i přesné průjezdy zatáčkami velmi snadno a bez nutnosti se na jízdu přehnaně soustředit. Subaru je ovšem jiné, dalo by se říci přímé a náročné. Jeho řidič se musí k rychlé jízdě dopracovat, o to větší je pak jeho radost z dobře projetého úseku oblíbené silnice. Spojka je tuhá, stejně tak je nutné s větší silou zacházet s řadicí pákou.
Velkým překvapením pro nováčka je ovšem řízení s extrémně ostrými reakcemi a velmi krátkým převodem. Zcela mu chybí jakákoliv vůle uprostřed, a tak stačí volant jen mírně natočit a Subaru už řeže zatáčku. Napoprvé z toho jde strach. Později si ale řidič uvědomí, že zvládnutí tohoto prvku je k úspěšné projížďce klíčové.
Prohlédněte si výbavu Subaru WRX STI
Je dobře, že si Subaru zachovalo hydraulický posilovač. Ten umožňuje, aby kola do volantu "promlouvala", a řidič tak v dlaních cítil jakékoliv změny. Přímost však také znamená, že vás WRX STI nenechá odpočívat. Auto je neustále potřeba vést a držet, aby přehnaně neměnilo směr. Odplatou za kočírování je nezměrná zábava v zatáčkách. Nejlépe si ji vychutnáte na štěrkové cestě, pokud si ale víc vážíte laku, budete se bavit i na hladkém a dostatečně mokrém asfaltu.
Zlatý rok policie a armády. Silové složky posilují, dostanou miliardy navíc - čtěte ZDE
Jak chytře pořídit osobní automobil? Operativní leasing dohání koupi za hotové - čtěte ZDE
Auto je vybaveno samosvornými diferenciály na obou nápravách, je správně vyvážené a má pohon všech kol. Mezinápravový diferenciál DCCD, respektive jeho účinnost lze nastavit v několika stupních, ale to je už vyšší jezdecká škola. Místo toho je lepší zvolit režim Sport nebo Sport plus a vydat se objevovat zákruty. Auto vás prakticky samo naučí, jak jej správně vést.
Je nutné připomenout několik změn, které nastaly s letošním ročníkem. Auto má nový zábavní systém, lepší reproduktory, asistent proti srážce s vozem v mrtvém úhlu nebo automatické přepínání světel. Je tedy civilizovanější, ale svou pravou tvář neschovává. O přízeň fanoušků proto nemáme strach.
Objednejte si nové číslo Ekonomu přes SMS. Ke stažení je také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.