Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Seat Ibiza 1.0 TSI

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 999 ccm
Výkon: 81 kW (110 k)
Toč. moment: 200 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Max. rychlost: 197 km/h
Komb. spotřeba: 4,3 l / 100 km
Rozměry: 4061 × 1693 × 1445 mm
Cena: 327 900 korun

Díky tomu se pod jeho kapotou objevil nový motor. A jak týdenní test Ekonomu ukázal, jde o dosud nejlépe jezdící verzi, kterou jste si kdy u tohoto sympatického kompaktního vozu mohli pořídit.

Litrový benzinový tříválec přichází ve dvou variantách, o výkonech 100 a 110 koní. Ekonom testoval tu silnější. Jednotky s lichým počtem válců je těžší vyvážit tak, aby nevibrovaly, a jejich používání bylo tím pádem pohodlné. Seatu se to ovšem povedlo, a tak se vibrace nedostavují ani při stání na volnoběh. Motor je v nízkých otáčkách příkladně tichý, a když jej řidič při akceleraci pošle do vyšších, projevuje se typickým vrnivým zvukem. Nehlučí, spíš přede. Tím pádem je ho příjemné poslouchat i v 6500 otáčkách za minutu, což je moment, kdy zasáhne omezovač.

Než se ale jednotka tak vysoko dopracuje, chvíli to trvá. Manuální šestistupňová převodovka, kterou Ibiza v této verzi dostala (lze si připlatit i za dvouspojkový automat DSG), je totiž nastavena na velmi dlouhé převody. Na jedničku se lze bez problémů rozjet do 40 km/h a také další rychlosti jsou dlouhé. Za příklad poslouží 2600 otáček, ve kterých se motor pohybuje při dálničních 130 km/h na zařazený šestý stupeň. Běžné tříválce bez turba doplněné o pětirychlostní řazení by hučely daleko nad 4000 otáčkami. Dlouhé převody jdou ruku v ruce s akustickou pohodou a nižší spotřebou. Ibize tak není zapovězeno dálniční cestování. Ekonom po týdenním testování změřil 6,5 litru benzinu na 100 km.

Ibiza je navíc lehká, její hmotnost jen málo překračuje tunu. To znamená, že je na okreskách velmi mrštná. Řízení je citlivé, podvozek naladěný v slušné kombinaci komfortu a tuhosti. Ani větší kola neznamenala problém, který by překazil relativně rozumné pohodlí. Když se k tomu přidá přesné řazení v krátkých dráhách, může Ibiza v rámci svých možností řidiče bavit.

Seat vždy u svých modelů sázel víc na emoce. I proto je z trojice Fabia, Polo, Ibiza testovaný vůz asi nejsportovněji naladěný. Zejména ve verzi FR, která přidává různé nápadité doplňky. Začíná se nezvyklými barevnými kombinacemi, různé laky dostávají i velká litá kola. Auto proto nezapadá v šedi každodenního provozu a je vhodné pro ty, kteří se touží odlišit od ostatních.

Povedl se i interiér, tedy alespoň z hlediska zpracování. To je na dobré úrovni, ostatně jako u drtivé většiny vozů patřících do koncernu Volkswagen. Plasty lze opět ozvláštnit barevným obložením. Výbava FR navíc přidává sportovní volant s tlustým věncem obšitým kůží. Díky tomu, že je měkký, padne dobře do ruky. Sportovní styl mají i budíky, zejména díky použitému fontu. Ve výsledku tak z auta čiší pocit radosti z jízdy. Multimediální systém je vybaven dotykovou obrazovkou. Samozřejmostí je připojení hudebního zařízení pomocí USB. Reproduktory hrají pěkně.

Jediným bodem, kde je potřeba snížit své očekávání, je prostornost. Kompaktní vozy už z principu moc místa nenabízí, ale Ibiza je ještě pod průměrem své třídy. A to zejména na zadních sedadlech, kde je žalostně málo místa na kolena i hlavu. Ani kufr nepatří k tomu největšímu, co si lze v dané kategorii pořídit. Proto od něj typičtí čeští chalupáři zřejmě dají ruce pryč a poohlédnou se jinde.

Jenže Seat Ibiza není primárně rodinným autem. Je spíš odvážným modelem, který chce svého majitele bavit, což se mu s novým motorem daří na výbornou. Jeho 110 koní silnou verzi lze získat za 328 tisíc korun. Pokud si ale budoucí majitel chce Ibizu opravdu vychutnat se všemi zajímavými doplňky, musí si připravit minimálně 353 tisíc korun. Tolik stojí výbava FR.

Související