Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

V přepočtu na obyvatele je Slovensko beztak největším výrobcem automobilů na světě a v absolutních hodnotách zaostává jen těsně za Českou republikou. Závislost slovenské ekonomiky na jednom oboru se tak ještě prohloubí.

V novém závodě najde zaměstnání zhruba 2800 lidí a u dodavatelů dílů a služeb dalších 12 tisíc. Na druhé straně ale dojde k dalšímu záboru orné půdy a k dopravní zátěži, jež nevyhnutelně dopadne na obce v okolí.

A to je jeden z hlavních důvodů, proč si světové automobilky tak oblíbily středoevropské země. Na západě Evropy by už jen těžko našly vhodné pozemky a musely by čelit urputnému odporů ekologů i podstatné části obyvatel, ve střední Evropě mají překážek podstatně méně. Druhým významným důvodem jsou ovšem zdejší výrazně nižší mzdy a relativně kvalifikovaná, nekonfliktní a disciplinovaná pracovní síla.

Na Slovensku již působí německá automobilka Volkswagen, francouzský koncern PSA Peugeot Citroën a jihokorejská Kia Motors. Podíl osobních automobilů na celkové slovenské průmyslové produkci již nyní přesahuje 40 procent, nicméně Slováci si k novému závodu blahopřejí. Kdyby Volkswagen nedokázal vyřešit svou aféru s dieselovými motory a musel částečně utlumit výrobu u Bratislavy, Slovensku by se díky novému závodu nic strašného nestalo. Navíc značky Jaguar i Land Rover patří k prestižním, takže tato investice bezpochyby vylepší obraz země v očích dalších firem.

Nicméně zase jde jen o montážní závod. Obdobný, jako stojí v Nošovicích či u Kolína. Význam mladoboleslavské Škody pro českou ekonomiku a kultivaci zdejšího pracovního trhu je však podstatně větší, protože zahrnuje také konstrukci samotných automobilů, vývoj a zkoušky benzinových motorů, alespoň částečně samostatnou obchodní činnost, vlastní marketing a podobně.

 

Před pětadvaceti lety přitom chybělo málo, a ze Škody mohla také být jen "montovna", neboť potenciální investoři většinou počítali s tím, že s modelem Favorit skončí existence značky Škoda a z výrobních linek budou sjíždět jen vozy jiných značek. Výjimkou byl Volkswagen, který se tehdy zachoval prozřetelně a potenciál české značky i tuzemských odborníků využil.

Související