Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
V přepočtu na obyvatele je Slovensko beztak největším výrobcem automobilů na světě a v absolutních hodnotách zaostává jen těsně za Českou republikou. Závislost slovenské ekonomiky na jednom oboru se tak ještě prohloubí.
V novém závodě najde zaměstnání zhruba 2800 lidí a u dodavatelů dílů a služeb dalších 12 tisíc. Na druhé straně ale dojde k dalšímu záboru orné půdy a k dopravní zátěži, jež nevyhnutelně dopadne na obce v okolí.
A to je jeden z hlavních důvodů, proč si světové automobilky tak oblíbily středoevropské země. Na západě Evropy by už jen těžko našly vhodné pozemky a musely by čelit urputnému odporů ekologů i podstatné části obyvatel, ve střední Evropě mají překážek podstatně méně. Druhým významným důvodem jsou ovšem zdejší výrazně nižší mzdy a relativně kvalifikovaná, nekonfliktní a disciplinovaná pracovní síla.
Na Slovensku již působí německá automobilka Volkswagen, francouzský koncern PSA Peugeot Citroën a jihokorejská Kia Motors. Podíl osobních automobilů na celkové slovenské průmyslové produkci již nyní přesahuje 40 procent, nicméně Slováci si k novému závodu blahopřejí. Kdyby Volkswagen nedokázal vyřešit svou aféru s dieselovými motory a musel částečně utlumit výrobu u Bratislavy, Slovensku by se díky novému závodu nic strašného nestalo. Navíc značky Jaguar i Land Rover patří k prestižním, takže tato investice bezpochyby vylepší obraz země v očích dalších firem.
Nicméně zase jde jen o montážní závod. Obdobný, jako stojí v Nošovicích či u Kolína. Význam mladoboleslavské Škody pro českou ekonomiku a kultivaci zdejšího pracovního trhu je však podstatně větší, protože zahrnuje také konstrukci samotných automobilů, vývoj a zkoušky benzinových motorů, alespoň částečně samostatnou obchodní činnost, vlastní marketing a podobně.
Před pětadvaceti lety přitom chybělo málo, a ze Škody mohla také být jen "montovna", neboť potenciální investoři většinou počítali s tím, že s modelem Favorit skončí existence značky Škoda a z výrobních linek budou sjíždět jen vozy jiných značek. Výjimkou byl Volkswagen, který se tehdy zachoval prozřetelně a potenciál české značky i tuzemských odborníků využil.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



