Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Která společnost v Česku je nejzdravější, pokud vyhodnotíme její finanční výsledky? Jak vyplývá z aktuálních výsledků soutěže Štiky českého byznysu, svým zdravím nejvíce vyniká firma Olbrich - CZ. Ta se současně stala vítězem regionálního kola v Plzeňském kraji.
Letošní vítěz má německého vlastníka a náleží do koncernu Borgers. Působí v klíčovém oboru české ekonomiky - v automobilovém průmyslu. "Do celého světa dodáváme speciální stroje, nástroje, modely a formy na výrobu interiérových dílů pro automobilový průmysl a komplexní výrobní linky pro textilní průmysl. Našim zákazníkům poskytujeme také plnou servisní podporu," říká vedoucí personálního úseku firmy Olbrich - CZ Jana Kubalová.
Vedle absolutního vítěze vybrala porota soutěže také "českou štiku", tedy nejúspěšnější firmu s tuzemskými vlastníky. Zde získal prvenství rodinný podnik Mráz Agro CZ z Blatné na Strakonicku, který se zaměřuje na prodej a zpracování vedlejších pivovarských a sladařských produktů a dodávku zemědělských krmiv.
Mezi vítězi krajských kol lze najít i poměrně známá jména. Tak třeba na Vysočině vyhrál výrobce světlometů pro osobní auta Automotive Lighting, v Praze dodavatel technologických celků pro chemický průmysl Chemoproject Nitrogen a v Pardubickém kraji zvítězila jedna z firem náležících do holdingu Koh-i-noor průmyslníka Vlastislava Břízy.
Vítězové letošního kola Štik českého byznysu si převzali ocenění ve čtvrtek 22. října v historickém areálu kláštera minoritů sv. Jakuba v centru Prahy. Vedle absolutního vítěze a České štiky zde organizátoři soutěže ocenili první až třetí firmu v pořadí v každém ze 14 českých krajů.
Výběr Štik českého byznysu se na rozdíl od jiných podobných soutěží řídí přísně objektivními kritérii. Metodiku má na starosti úvěrová pojišťovna Coface Czech. "Do výběru jsme zařadili 40 tisíc firem, u kterých jsme měli k dispozici kompletní finanční údaje za poslední tři roky. Dále jsme z nich vybírali jen firmy, které splňují kritéria žebříčku - například obrat větší než 10 milionů eur," uvádí country manager společnosti Coface Czech Martin Růžička.
Firmy získávají body za pět finančních ukazatelů, a sice za nárůst obratu, ziskovost v poměru k vlastnímu kapitálu a celkovým aktivům, za ukazatel běžné likvidity a za míru zadluženosti. Dokonalá firma by za tyto ukazatele získala 1000 bodů, nejúspěšnější společnosti se v praxi dostaly k hodnotám okolo 700 bodů.
Při práci s takovým balíkem dat vyplynou zajímavá zjištění. Podle Martina Růžičky jsou na loňských výsledcích firem vidět dopady oživení české ekonomiky. Pozitivní vliv mělo také oslabení české koruny, které posílilo ziskovost mnoha podniků.
Velký počet firem z oboru automobilového průmyslu a navazujících oblastí v čele žebříčků nepřekvapí. Hlavně v Plzeňském, Středočeském a Libereckém kraji podniky ze zmíněných odvětví zcela dominují.
Za překvapivý lze naopak označit úspěch firem z tradičních a konzervativních oborů, jako je zemědělství, hutnictví a zpracování kovů a také textilní a oděvní průmysl. Tak například podnik Veba, textilní závody, se v Královéhradeckém kraji umístil na druhé příčce. Naopak softwarové firmy se na čelných místech v žebříčcích až na výjimky nevyskytují.
Žebříček Štiky českého byznysu založila společnost Coface Czech počátkem roku 2005, aby identifikovala rostoucí české podniky s výbornými výsledky hospodaření i finanční stabilitou.
Z hodnocení jsou vyřazeny některé specifické formy podnikání, třeba finanční společnosti, zbrojovky a firmy zabývající se výrobou a distribucí paliv, sázkové kanceláře a jiné firmy působící v oboru hazardních her. V žebříčcích nejsou uvedeny ani firmy, které zařazení mezi vítěze soutěže odmítly.
Generálním partnerem soutěže Štiky českého byznysu je Vodafone a hlavním partnerem PwC ČR. Mezi další partnery akce patří Enterprise Investors, Citibank a Emun Partners.
Organizační věci má na starosti Agentura Helas, záštitu převzala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Hlavním mediálním partnerem akce je týdeník Ekonom.