Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Emisní průšvih Volkswagenu může skončit různě. Do značné míry bude záležet na umění jeho vyjednavačů dosáhnout v USA dohody. Snahou šéfů VW bude zaplatit tolik, aby to Američany uspokojilo, ale aby ta částka neohrozila existenci firmy. Češi mohou jen doufat, že se německé společnosti podaří situaci takto vyřešit, leč jisté to není.
V případě sporů v Americe nikdo nemůže dopředu vědět, jaká bude nejvyšší možná penalizace, protože tamní právní systém ponechává advokátům a soudům obrovský prostor. V ostatních zemích je virtuální skandál horší, než odpovídá skutečnosti, ale dopady mohou být rovněž závažné. Dobré jméno a důvěra zákazníků se totiž ztratí velice snadno.
Problém Volkswagenu zasáhne i jeho českou dceřinou společnost Škoda Auto. Ta sice dotyčné dieselové motory nevyvinula ani nevyráběla, používala je však v řadě modelů. Náklady na svolávací akce vyúčtuje sesterské společnosti, která jí dotyčné naftové motory dodala, ostatní důsledky však ponese sama.
Koncern VW navíc bude muset omezit investice v dceřiných firmách. Budou-li se jeho potíže prohlubovat, pak si z nich nějakou formou stáhne peníze. Některé podniky patrně prodá (což ovšem zrovna v případě Škody není pravděpodobné, neboť ta vyrábí benzinové motory pro celou skupinu), jiné dceřiné firmy mu odvedou zvýšenou dividendu.
Škodě by přitom v současné situaci nejvíce pomohlo, kdyby byla se svým německým majitelem navenek spojována co nejméně. Titulky zahraničních médií se ostatně většinou omezují na samotný Volkswagen, případně na VW a Audi.
Jenže mamutí německý koncern trpí nejen odtržením od běžného života, ale rovněž globálním mesiášstvím, které občas přechází v sebevražedné sklony. I za malérem v USA původně stála apoštolská touha přesvědčit Američany, aby byli jako Němci a kupovali si automobily s naftovým motorem bez ohledu na to, že za oceánem panují odlišné emisní a daňové předpisy.
Přepíše Volkswagen dějiny? Největší pokutu zatím platila těžařská BP - čtěte ZDE
Cinknuté emise nemají na svědomí jen šéfové VW. Velká část viny padá na Brusel - čtěte ZDE
Příkladem nepochopení místní situace je i přejmenování tuzemského Škofinu na Volkswagen Financial Services, k němuž došlo těsně předtím, než aféra naplno propukla. Tato akce je nejen špatně načasovaná, zbytečná a drahá, ale také nepraktická. Například titulek "Novinka od Škofinu" se ke krátké novinové zprávě vejde, ale "Novinka od společnosti Volkswagen Financial Services" nemá šanci.
Původně se přitom vedení Volkswagenu snažilo citlivě respektovat lokální odlišnosti. Zhruba v posledních deseti letech se však jeho členové začali chovat jinak a stále tvrději vyžadovali uniformitu. Manažeři VW byli přitom vždy ochotni každému poradit: Školám, jak vychovávat posluchače. Studentům, co se učit. Státům, jakou měnu zavést. Novinářům, jak psát. Úřadům, kterak podpořit obměnu vozového parku. Občanům, jaké city chovat k běžencům. Jen je škoda, že tyto moudré rady rozdával premiant, který zároveň ziskuchtivě podváděl.