Seat Leon Cupra ST
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1984 ccm
Výkon: 213 kW (290 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 6,7 l / 100 km
Rozměry: 4543 x 1816 x 1431 mm
Cena: 785 900 Kč
Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Rychlé hatchbacky jsou pojem, zejména mezi mladými řidiči. Nápad ukrýt do celkem běžného vozu s pohonem předních kol silný motor se setkává s ohlasem nadšenců, kteří si chtějí pořídit auto pro zábavu i rodinné ježdění zároveň, už desítky let.
A co teprve praktické kombi? Kdo by nechtěl na chalupu odstěhovat 587 litrů nákladu a pak si zpáteční cestu užít na klikatých okreskách? Přesně to teď nabízí emotivně střižený Seat Leon Cupra ST, který pohání přeplňovaný benzinový čtyřválec o výkonu 290 koní.
Koncernová auta patří mezi přední propagátory zábavy s "předokolkami". Cupra ST se tak bude potýkat s vlastní rodinnou konkurencí, jako je Škoda Octavia RS nebo Volkswagen Golf R v provedení kombi (jakkoliv je ještě dražší a silnější, navíc vybaven pohonem všech kol). Hlavním soupeřem jsou ale francouzské střely v čele s Renaultem Mégane RS.
Na něj si ovšem Cupra kromě praktického interiéru připravila velmi dobré zbraně. Aby se přenos vysokého výkonu i točivého momentu o hodnotě 350 Nm co nejvíce povedl, dostalo auto přední samosvorný diferenciál VAQ. K tomu připočítejme ostré brzdy Brembo, které skoro není možné unavit, a podvozek snížený o 25 milimetrů, jenž je navíc vybaven adaptivními tlumiči DCC. Výsledkem je opravdu propracovaná hračka na okresky.
Leon Cupra ST je k dispozici buď s manuální převodovkou, nebo dvouspojkovým automatem DSG. Ekonom zvolil k testu klasiku, která se chlubí přesným řazením a poměrně krátkými dráhami. Vyžaduje na řidiči více soustředění než automat, což pak přináší i více radosti ze správně projeté zatáčky.
Tlačítko pro výběr jízdních režimů je při ruce na středovém panelu. Místo jakéhokoliv nápisu ho zdobí jen šachovnicový praporek, což je pro sportovní auto příznačné. Jednotlivé součásti si lze nastavit individuálně nebo se poddat módu Cupra, který zrychlí reakce na plyn a zesílí křik z výfuků. Ten sice není nikterak extremistický, ale dodává jízdě příjemně sportovní atmosféru.
Prohlédněte si výbavu Seatu Leon Cupra ST
Stabilizaci je samozřejmě možné zcela vypnout, což je ideální v případě, že se řidič chystá vyzkoušet limity auta v zatáčkách. Diferenciál nicméně funguje v případě Cupry na jedničku. Takzvaný "torque steer", tedy tahání za volant pod plynem, je s takovým přídělem koní cítit, ale snadno se kočíruje. Průlety různě ostrými šikanami jsou velmi zábavné, protože auto se díky diferenciálu nechá poslušně vytáhnout přídí z oblouku. Případná nedotáčivost se včas ohlásí, stačí jen na sekundu ubrat plyn, pak znovu prudce přidat a auto poslechne na slovo. Při manuálním řazení si lze hrát i s meziplyny, a trénovat tak co nejčistší jízdu.
Že si lze užít za volantem tolik zábavy, to rozhodně vzhled Leonu Cupra ST nenaznačuje. Laik by si jej snadno spletl s jemným továrním tuningem běžného vozu. Zdobí ho 19palcová kola a pár sportovních doplňků. Kabinu lze ozvláštnit příplatkovými sportovními sedadly s integrovanou opěrkou hlavy, která mohou být potažena nápadnou dvoubarevnou kůží.
Podívejte se, jak se jezdí v Seatu Leon ST Cupra:
Seat Leon ST Cupra: Ďábelsky rychlé kombi
Sportovní jsou také kovové pedály nebo speciální volant obalený do kůže s perforací. To aby se jezdci tolik nepotily ruce. Standardní zábavní systém bez navigace má trochu slabší grafiku i reakce, ale to u tohoto typu vozu až zas tak nevadí.
Mnohem důležitější je fakt, že přes snížení podvozku a nasazení velkých kol je Cupra ST stále ještě dostatečně pohodlné auto, aby se s ním dalo jezdit i na rodinné výlety. U nich by totiž neměl nastat ani příliš velký problém u čerpací stanice. Je sice pravda, že když má řidič s Cuprou touhu zlobit, dostane se na poměrně nepěkná čísla spotřeby. Není problém jezdit za 13 až 15 litrů benzinu na 100 kilometrů.
Cinknuté emise nemají na svědomí jen šéfové VW. Velká část viny padá na Brusel - čtěte ZDE
Automobilky nebojují s emisemi logicky. VW bude zachraňovat hlavně důvěru zákazníků - čtěte ZDE
Na druhou stranu při klidném cestování mimo město se Ekonomu podařilo dosáhnout až na osm litrů benzinu na 100 kilometrů, což je na takto silný motor dobrý výsledek. V závěru je tak Cupra dobře využitelným vozem, který ani nemusí vysát bankovní účet svého majitele. Ostatně o tom svědčí i příznivá pořizovací cena 786 tisíc korun. Nenáročnost je hlavní kouzlo tohoto rychlého kombíku.