Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Ve zprávách a komentářích o "zlotřilém" Volkswagenu totiž zaniká jeden zásadní fakt. Jedná se o zoufalou reakci na bláznivé ekologické požadavky ze strany Evropské unie a USA. Jejich splnění je však v praxi buď nereálné, nebo by si vyžádalo zdražení aut o desítky procent. V silně konkurenčním prostředí si nikdo nedovolí začít zvedat cenu jako první.
Je to začarovaný kruh. Bohatší lidé a firmy požadují luxusní auta se silným motorem, automobilky musí brát ohledy na cenovou politiku konkurence a Evropská komise tlačí na nízké emise. Logickým důsledkem takového prostředí jsou kouzla s výší spotřeby, s emisemi oxidu uhličitého, oxidů dusíku a tak dále.
Rozsah problému odhalila třeba aktuální studie nevládní organizace Transport & Environment. Vozy střední a vyšší třídy - jedná se o vozy Mercedes, BMW i další - vypouštějí v běžném provozu o 40 až 55 procent více emisí než při laboratorních testech. V případě malých vozů není třeba tolik podvádět, rozdíl v případě Renaultu Twingo je podle autorů studie "jen" 10procentní.
Tlak na snižování emisí je samozřejmě správný, chceme-li udržet obyvatelnou planetu i pro příští generace. Úředníci, kteří nové regulace v Bruselu vymýšlejí, by si však měli uvědomit, že stanovení nereálných požadavků na emise aut či elektráren – kde podobné problémy nastanou do 10 let také – k úspěchu nepovede.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
David Tramba



