Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
V Evropě to se soudními spory a obrovskými pokutami tak horké nebude. Z tohoto hlediska bylo určitě dobře, že Škoda Auto vždy odolala vábení obřího trhu v USA a nevstoupila na něj. Volkswagen však patrně bude všude čelit citelné ztrátě důvěry. Protože zákazníci si řeknou, že kdo jednou lže, ten přece klidně může lhát i v jiných záležitostech. A také usoudí, že kdo lže, ten krade - nebo alespoň prodává příliš drahá auta.
Nikdo nebude chtít ze svých úspor přispívat na pohádkové platy nažehlených manažerů, kteří se tváří, že o nějakém šikovném udělátku, díky němuž auta podvodně plní emisní normy, neměli ani tušení. Každý si navíc vzpomene, že když skupině GM teklo v Americe do bot, vozy její evropské dceřiné společnosti Opel výrazně zlevnily. Totéž se bude očekávat přinejmenším od značek Volkswagen a Audi.
Přímé dopady emisní aféry naftových motorů Volkswagenu na mladoboleslavskou Škodu by nemusely být drtivé. Škoda je v řadě zemí stále vnímána jako česká značka. Její spojení s majitelem běžný britský, polský či italský zákazník příliš neřeší, tak jako u nás majitelé vozů Jaguar mívají často jen mlhavé tušení, komu ta anglická továrna teď vlastně patří. Jenže pokud VW zlevní modely Passat, Golf a Polo, bude se tomu bezpochyby muset přizpůsobit i cena vozů Škoda Superb, Octavia a Fabia.
Ústředí ve Wolfsburgu navíc začne požadovat, aby mladoboleslavská automobilka solidárně plnila koncernovou pokladnu. Nemusí přitom jít jen o dividendy. Sesterské značky totiž od Škody odebírají převodovky a benzínové motory, a jistě vznikne tlak, aby se při jejich výrobě ještě více šetřilo.
Celá aféra ovšem odráží také skutečnost, že automobilový průmysl v případě emisních předpisů nehodlá postupovat logicky. Emise ze spalovacího motoru se totiž nejsnáze sníží zkrocením množství spotřebovaného paliva. Tohoto cíle by šlo dosáhnout hlavně snížením aerodynamického a valivého odporu. Jenže to by auta musela být užší, nižší a lehčí.
Nicméně automobilky jdou zcela opačnou cestou. Bez ohledu na zpřísňování emisních limitů zarytě vnucují motoristům automobily, které ustavičně rostou všemi směry, a tento rozpor se snaží řešit zdokonalováním techniky (případně podvodem).
Porsche zatopí Tesle. V roce 2018 chce začít prodávat futuristický elektromobil - čtěte ZDE
V Praze vznikají tisíce nových bytů. Developeři přesto nestíhají uspokojit poptávku - čtěte ZDE
Z hlediska automobilek jsou totiž velká auta nejlepší auta, neboť se na nich nejvíce vydělává. Zákazník si taková zbytečně nafouklá vozidla rád kupuje, protože je intenzivně zpracován otevřenou i skrytou reklamou. A také srovnávacími "nezávislými" testy, v nichž vždy platí, že za přidané rozměry naskakují kladné body. Což je obzvláště pikantní v kategorii mini a malých aut.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



